Adwentyści Dnia Siódmego oskarżają Kościół o fałszerstwo wszechczasów?
(cz.2)
Autor: Piotr Andryszczak
Przyjrzyjmy się kolejnemu zarzutowi:
Katechizm Kościoła Katolickiego podaje nam:
Jak czytamy powyżej, treść w trzecim przykazaniu w formule katechetycznej uwzględnia już objawienie Nowego Testamentu. Zobaczmy:
O. Jacek Salij OP o trzecim przykazaniu Dekalogu:
"3. Pamiętaj, abyś dzień święty święcił":
Kolejny zarzut:
Chrześcijanie pierwszych wieków, kiedy korzystali ze Starego Testamentu opierali się głównie na tekście Septuaginty, w której teksty z Księgi Wyjścia 20:17 i Powtórzonego Prawa 5:21 oddano podobnie jak po hebrajsku fragment Pwt 5:21:
Pwt 5,21
Wj 20,17
|
Pwt 5,21
|
Jak czytamy, rozdzielono tam poszczególne frazy, które dały katolikom podstawę do przyjęcia takiego, a nie innego odczytania dziewiątego i dziesiątego przykazania. Podstawą dla naszego podziału przykazań było też to, że słowa o "pożądaniu domu" (Wj 20:17) zostały w tekście Pwt 5:21 przeniesione poza fragment o "pożądaniu żony":
Kolejny zarzut:
Nie jest prawdą, że rozdzielenia dokonano dopiero w czasach poapostolskich na przestrzeni II i IV w. po Chr. Już w Septuagincie rozdzielono tam poszczególne frazy, a słowa o "pożądaniu domu" (Wj 20:17) zostały w tekście Pwt 5:21 przeniesione poza fragment o "pożądaniu żony". To wszystko działo się przed narodzeniem Chrystusa.
Władysław Polok na str.1 cytuje katechizm ks. Spirago:
Katechizm ks. Prof. Spirago jasno stwierdza, dlaczego te zmiany zostały dokonane. I dobrze, że jest tak napisane. Nikt niczego nie ukrywa. Ks. Prof. Spirago ma rację, iż te zmiany są tylko formalne i nie naruszają merytorycznie istoty przykazań. Nie jest to również żadne "fałszerstwo wszechczasów", jak chciałby Władysław Polok.
Komentarz do Dekalogu Wj 20,1nn:
Egzegeza:
Księga Wyjścia
Księga Powtórzonego Prawa
Zobacz też: