ADWENTYŚCI DNIA SIÓDMEGO
drugie przykazanie i szabat
(cz.1)
Autor: Piotr Andryszczak
Adwentyści Dnia Siódmego w jednej ze swoich publikacji napisali wprost, iż drugie przykazanie zostało usunięte:
Pan Władysław Kosowski twierdzi, iż
Czy rzeczywiście żaden katechizm nie zamieszcza przykazań Bożych w ich pierwotnym, biblijnym brzmieniu? Żaden? Władysław Kosowski, który opracował książeczkę, powołuje się na:
Jeżeli miał w ręku Katechizm Kościoła Katolickiego, a z pewnością miał, to świadomie przemilczał biblijną wersję Dekalogu:
Jak czytamy w Katechizmie Kościoła Katolickiego na stronach 470 i 471 mamy biblijny tekst Dekalogu, zarówno z Księgi Wyjścia, jak i z Księgi Powtórzonego Prawa. O tym pan Kosowski jakoś nie chciał napisać. Pan Kosowski postawił też kilka zarzutów dotyczących Dekalogu. Jeden z nich brzmi tak:
A więc Kościół katolicki rzekomo usunął drugie przykazanie. A jak ono brzmi wg pana Kosowskiego? Ano tak:
Powyższy tekst pochodzi z Biblii Tysiąclecia:
Należy zadać podstawowe pytanie. Gdzie pan Kosowski znalazł w Biblii Tysiąclecia numerację Dekalogu? Skąd wie, że te wersety, to akurat drugie przykazanie? Kto panu Kosowskiemu o tym powiedział? Czy w Biblii Tysiąclecia mamy numerację Dekalogu? Zobaczmy:
Wj 20,1-17
W Biblii Tysiąclecia nie ma numeracji i podziału Dekalogu na poszczególne przykazania. Mamy natomiast numerację rozdziałów i wersetów. Podział w Piśmie Świetym na poszczególne wersety został wprowadzony dopiero w roku 1528 przez S. Pagnino. Jeżeli chodzi o podział i numerację Dekalogu, możemy o tym przeczytać w Katechizmie Kościoła Katolickiego:
HELLENISTYCZNY |
PALESTYŃSKI |
AUGUSTIAŃSKI |
I. Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie
|
I. Ja jestem Pan, twój Bóg, który cię wywiódł...
|
I. Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu...
|
II. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu...
|
II. Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu...
|
II. Nie będziesz wzywał imienia Pana, Boga twego, do czczych rzeczy
|
III. Nie będziesz wzywał imienia Pana, Boga twego,
|
III. Nie będziesz wzywał imienia Pana, Boga twego,
|
III. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
|
IV. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
|
IV. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
|
IV. Czcij ojca twego i matkę twoją
|
V. Czcij ojca twego i matkę twoją
|
V. Czcij ojca twego i matkę twoją
|
V. Nie będziesz zabijał
|
VI. Nie będziesz zabijał
|
VI. Nie będziesz zabijał
|
VI. Nie będziesz cudzołożył
|
VII. Nie będziesz cudzołożył
|
VII. Nie będziesz cudzołożył
|
VII. Nie będziesz kradł
|
VIII. Nie będziesz kradł
|
VIII. Nie będziesz kradł
|
VIII. Nie będziesz mówił przeciw bliźniemu twemu kłamstwa
|
IX. Nie będziesz mówił przeciw bliźniemu twemu kłamstwa
|
IX. Nie będziesz mówił przeciw bliźniemu twemu kłamstwa
|
IX. Nie będziesz pożądał żony bliźniego twego
|
X. Nie będziesz pożądał żony bliźniego twego. Nie będziesz pożądał domu bliźniego
|
X. Nie będziesz pożądał żony bliźniego twego. Nie będziesz pożądał domu bliźniego
|
X. Nie będziesz pożądał domu bliźniego
|
Pan Kosowski przemilczał w swojej broszurze, iż wersety: "Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu tego, co jest na niebie wysoko..." (Wj 20,4-6) w Katechizmie Kościoła Katolickiego należą do PIERWSZEGO PRZYKAZANIA:
uzupełniono: 2016-07-27
str.274
|
str.275
|
str.276
|
str.277
|
str.278
|
str.279
|
Pan Kosowski stawia kolejne zarzuty w swoim opracowaniu:
Wobec rzekomego usunięcia drugiego przykazania, pan Kosowski wyciąga taki oto wniosek:
Pan Kosowski nie wie albo nie chce wiedzieć, że dziesiąte przykazanie, które cytuje z Katechizmu Kościoła Katolickiego, a które brzmi: "Ani żadnej rzeczy, która jego jest" jest formułą KATECHETYCZNĄ i jest ściśle związane z dziewiątym przykazaniem. Formuła katechetyczna w tym przypadku nie musi więc posiadać podmiotu i orzeczenia. Formuła ta jest przygotowana do zapamiętania Dekalogu i znają ją dzieci od najmłodszych lat. Warto zauważyć, iż Katechizm Kościoła Katolickiego jest przeznaczony przede wszystkim dla dorosłych i w nim należy szukać rozwiązania.
Zdanie "Ani żadnej rzeczy, która jego jest" jest używana w j. polskim. W oryginalnej łacińskiej wersji Katechizmu dziesiąte przykazanie nie zaczyna się od "ani":
Hiszpański:
Angielski:
Nie jest prawdą, że dziesiąte przykazanie zostało podzielone na dwa osobne przykazania. Chrześcijanie pierwszych wieków, kiedy korzystali ze Starego Testamentu opierali się głównie na tekście Septuaginty, w której teksty z Księgi Wyjścia 20:17 i Powtórzonego Prawa 5:21 oddano podobnie jak po hebrajsku fragment Pwt 5:21:
Pwt 5,21
Wj 20,17
|
Pwt 5,21
|
Jak czytamy, rozdzielono tam poszczególne frazy, które dały katolikom podstawę do przyjęcia takiego, a nie innego odczytania dziewiątego i dziesiątego przykazania. Podstawą dla naszego podziału przykazań było też to, że słowa o "pożądaniu domu" (Wj 20:17) zostały w tekście Pwt 5:21 przeniesione poza fragment o "pożądaniu żony":
Pan Kosowski cytuje tylko wersję Dekalogu z Księgi Wyjścia, nie informując przy okazji, że w Pwt 5,21 jest zamieniona kolejność, o czym wspomniałem wyżej:
Pan Kosowski nie uwzględnił więc tekstu z Księgi Powtórzonego Prawa. Najważniejszą rzeczą dla pana Kosowskiego jest to, że rzekomo Kościół katolicki usunął drugie przykazanie, aby podzielić dziesiąte przykazanie na dwie części. Jeśli podzielił, to jest okazja do stawiania zarzutów.
A tutaj mamy kolejny zarzut:
Katechizm Kościoła Katolickiego podaje nam:
Jak czytamy powyżej, treść z Księgi Wyjścia i Powtórzonego Prawa nie została zmieniona, a formuła katechetyczna uwzględnia już objawienie Nowego Testamentu.
O czym jeszcze nie wspomniał pan Kosowski? Zobaczmy:
Jaką więc wartość merytoryczną mają poniższe słowa pana Kosowskiego?
Przypomnijmy: