Świadkowie Jehowy mają problem z cytowaniem jakiegoś fragmentu z jednego i tego samego źródła. Potrafią mieć dwie sprzeczne ze sobą wypowiedzi w swoich publikacjach. Niewiadomo, czy to jest celowe, bo akurat opisują jakiś temat i w tym momencie potrzebne jest takie, a nie inne słowo albo polscy tłumacze mają problemy z rozróżnieniem Ojców Apostolskich od Ojców Kościoła. Przyjrzyjmy się temu bliżej. Otóż Świadkowie Jehowy o "ojcach apostolskich" piszą tak:
|
1 lutego 1992 |
|
A więc Świadkowie Jehowy wiedzą kim byli ci chrześcijańscy pisarze. Wymieniają ich nawet z imienia. Natomiast publikacja "Czy wierzyć w Trójcę?" wymienia "Ojców Kościoła" też z imienia: "Justyn Męczennik, Ireneusz, Klemens Aleksandryjski, Tertulian, Hipolit i Orygenes" (str.7):
|
|
|
![]() str.7 |
|
![]() str.6 ![]() str.7 |
A więc mamy rozróżnienie. Kim innym są Ojcowie Kościoła, a kim innym Ojcowie Apostolscy. Pełna zgoda. Spójrzmy powyżej na nawias. Czytamy: New Catholic Encyklopedia. Mamy tylko tytuł. Encyklopedia ma 15 tomów i nie wiemy z którego tomu jest cytat i z której strony.
Strażnica 1 czerwca 2000
|
![]() |
![]() str.5 |
![]() str.5 |
Po pierwsze, należy tutaj podkreślić ewidentną manipulację redaktorów Strażnicy. Otóż nie jest prawdą, że Kościół (dlaczego kościół małą literą? Chodzi im o budynek?) przyswoił sobie "pogańską koncepcję Trójcy". Z cytatu wcale to nie wynika. Po drugie, pogańska koncepcja trójcy, to triada bogów, a Trójca Święta, to jeden Bóg w trzech Osobach. Którzy poganie wierzą w jednego Boga w trzech Osobach? Po trzecie, nie jest prawdą, że u Ojców Kościoła nie spotyka się koncepcji Trójcy Świętej. O przeinaczaniu faktów przez Świadków Jehowy:
Wróćmy do cytatu z New Catholic Encyklopedia. Świadkowie Jehowy nie podają dokładnych namiarów na ten cytat. Ale w innej publikacji ten sam cytat jest z podaniem konkretnego źródła, z tym, że zamiast Ojców Kościoła mamy... "Ojców apostolskich":
Strażnica 1 września 1988
|
![]() |
![]() str.18 |
![]() str.18 |
Inna publikacja również wspomina o Ojcach apostolskich powołując się na New Catholic Encyclopedia:
Strażnica 1 czerwca 1994
|
![]() |
![]() str.11 |
![]() str.11 |
O Ojcach apostolskich czytamy w tym Skorowidzu:
Skorowidz 2001-2010
|
![]() |
![]() wyd.2011 |
![]() str.569 |
Inny Skorowidz mówi tym razem o Ojcach Kościoła:
|
|
wyd.2000 |
![]() str.417 |
![]() str.417 |
Porównajmy:
Skorowidz 1986-1995
![]() str.417 |
Skorowidz 2001-2010
![]() str.569 |
Jeszcze inne publikacje Świadków Jehowy też mają dwa sprzeczne ze sobą cytaty, mimo tego, że cytują z tego samego źródła, podając nazwę, rok wydania i stronę:
|
|
![]() wyd.1991 |
![]() str.369 |
![]() str.369 |
![]() str.370 |
|
|
![]() wyd.2001 |
![]() str.365 |
![]() str.365 |
| Prowadzenie rozmów na podstawie Pism, wyd. 1991 | Prowadzenie rozmów na podstawie Pism, wyd. 2001 |
|---|---|
| "W New Catholic Encyclopedia czytamy: „Wyrażenie ‚jeden Bóg w trzech Osobach’ przyjęło się na stałe i zostało na dobre wcielone do chrześcijańskiego życia i wyznania wiary pod koniec IV stulecia. Dopiero to sformułowanie zasługuje na miano dogmatu Trójcy. U Ojców Kościoła nie spotyka się niczego, co by w najmniejszym stopniu przypominało taki pogląd czy punkt widzenia” (1967, t. 14, s. 299)." | "W New Catholic Encyclopedia czytamy: „Wyrażenie ‚jeden Bóg w trzech Osobach’ przyjęło się na stałe i zostało na dobre wcielone do chrześcijańskiego życia i wyznania wiary pod koniec IV stulecia. Dopiero to sformułowanie zasługuje na miano dogmatu Trójcy. U Ojców Apostolskich nie spotyka się niczego, co by w najmniejszym stopniu przypominało taki pogląd czy punkt widzenia” (1967, t. 14, s. 299)." |
Encyklopedia nie wspomina o Ojcach Kościoła:
New Catholic Encyclopedia
|
|
wyd.1981 Reprint
|
![]() wyd.1981 Reprint |
![]() str.299 |
New Catholic Encyclopedia, wyd.2003
New Catholic Encyclopedia
|
|
wyd.2003
|
![]() str.189 |
![]() str.195 |
Porównajmy jeszcze dwa wydania Biblioteki Strażnicy na CD z tego samego roku, 2009:
|
|
|
|
Porównajmy te dwa wydania:
|
|
|
|