![]() |
Ciekawą informację możemy przeczytać w tej publikacji Świadków Jehowy. Dowiadujemy się z niej, iż Tertulian uczył o Trójcy Świętej?
zob. |
wyd.pol.1946 zob. |
|
Nie jest prawdą, że Tertulian uczył o trzech osobach w jednej osobie. Natomiast ta publikacja:
zob. |
wyd.2000 |
|
Uczył czy nie uczył?
wyd.pol.1946 |
wyd.2000 |
str.261 |
str.411 |
Poniższa publikacja zachęca Świadków Jehowy do rozpowszechniania broszury:
|
|
o której napisano:
|
|
Warto zajrzeć słownika, aby zapoznać się ze słowem:
|
|
Czy broszura Czy wierzyć w Trójcę? to: "kunsztownie, misternie, mistrzowsko wykonane dzieło" czy: "zręczna, przebiegła, sprytna sztuczka" okaże się, gdy przyjrzymy się jej bliżej.
Świadkowie Jehowy mają problem, kiedy pojawiła się w historii chrześcijaństwa doktryna o Trójcy Świętej. W książce Bogactwo możemy przeczytać:
wyd.1936 |
str.162 str.163 |
wyd.pol.1946 |
str.261 |
1970 Nr 23 |
str.17 |
![]() |
![]() |
Bogactwo | Prawda was wyswobodzi | Strażnica 1970 Nr 23 | Niech Bóg będzie prawdziwy |
---|---|---|---|
"Doktryna ta została wprowadzona (...) w IV wieku" | "Tertulian (...) nauczał, że jest trójca" | "(...) pojęcie ››jednego Boga w trzech osobach‹‹ zostało (...) wprowadzone do kościoła dopiero jakieś 400 lat po śmierci Chrystusa" | "Tertulian (...) w drugim wieku po Chr. wprowadził do łacińskich pism kościelnych określenie trinitas (trójca) (...) naukę o trójcy (...) wprowadził duchowny imieniem Teofilus, który również żył w drugim stuleciu" |
|
|
Niech Bóg będzie prawdziwy | Czy wierzyć w Trójcę? |
---|---|
"Tertulian (...) w drugim wieku po Chr. wprowadził do łacińskich pism kościelnych określenie trinitas (trójca) (...) naukę o trójcy (...) wprowadził duchowny imieniem Teofilus, który również żył w drugim stuleciu" | "Tak więc świadectwo Biblii i historii wyraźnie dowodzi, że Trójca była w czasach biblijnych i przez kilka następnych wieków pojęciem nieznanym" |
Raz Świadkowie Jehowy twierdzą, iż o Trójcy Świętej uczył już w II w. po Chr. Tertulian, a w innej publikacji dla odmiany twierdzą, że Trójca była nieznana przez kilka pierwszych wieków. Czy jest możliwe używać słowa Trójca w swoich pismach i jednocześnie nie uczyć o Trójcy Świętej?
Świadkowie Jehowy cytując Katolicką Encyklopedię wykropkowują pewien fragment:
wyd.1989 |
|
Podobny cytat możemy przeczytać tutaj:
1985 Nr 6 |
str.23 |
A co takiego Świadkowie Jehowy pomijają? Co wykropkowali? Otóż we wcześniejszym wydaniu Strażnicy:
1967 Nr 22 |
str.11 |
W nowszych publikacjach lepiej jest przemilczeć to zdanie, niż pisać całą prawdę o słowie "trias", gdy się przekonuje czytelnika, że Trójca w pierwszych wiekach była nieznana.
|
|
|
Przyjrzyjmy się bliżej stronie 7 broszury Czy wierzyć w Trójcę? Otóż w samym środku strony wyeksponowano zdanie, a wokół wymieniono "Ojców Kościoła":
wyd.1989 |
str.7 Justyn Męczennik; Ireneusz; Klemens Aleksandryjski; Tertulian; Hipolit; Orygenes. |
Anonimowy autor broszury zadaje pytanie:
|
W konfrontacji z ich pismami będzie to naprawdę ciekawe. Należy wspomnieć, iż Sobór w Nicei (325 r.) uroczyście potwierdził wiarę Kościoła w Trójcę Świętą atakowaną w tym czasie przez Ariusza.
Wyjaśnijmy jeszcze jedną rzecz. Możliwe jest, że Świadkowie Jehowy nie rozróżniają terminologii stosowanej w Kościele katolickim i dlatego wszystkich wymienionych pisarzy wrzucają do jednego worka, nazywając ich "Ojcami Kościoła". Nie wszyscy wymienieni w broszurze na stronie 7 są Ojcami Kościoła. Klemens Aleksandryjski, Tertulian i Orygenes są zaliczeni do tzw. "pisarzy kościelnych". Jaka jest różnica między Ojcami Kościoła, a pisarzami kościelnymi przeczytamy poniżej:
|
|
|
|
|
Zanim jednak przejdziemy do materiału dowodowego, czy wymienieni "Ojcowie Kościoła" domyślali się czy też nie domyślali się "istnienia [Trójcy] w Panu Bogu", przytoczmy dwóch pisarzy żyjących na początku ery chrześcijańskiej. Możliwe jest, że Świadkowie Jehowy nie słyszeli o nich, bądź ich tekstów nie zauważyli. Warto więc przybliżyć ich nauczanie.
Żyjący w roku 177 Atenagoras, w dziełku pt. Suplika w obronie chrześcijan (rozdz. 10), napisał:
|
|
|
|
|
|
W "Wyznaniu wiary" zmarłego ok. 270 roku Grzegorza Cudotwórcy czytamy:
|
|
|
Czy Atenagoras i św. Grzegorz Cudotwórca domyślali się czy nie domyślali się "istnienia [Trójcy] w Panu Bogu"?
|
|
Pierwszy z Ojców Kościoła:
wyd.1989 |
str.7 |
Świadkowie Jehowy podają cytat w cudzysłowie, ale nie podają źródła cytatu. Cytat łączą z komentarzem. Jest to okazja do manipulacji. Owszem, Justyn Męczennik nazywa Jezusa aniołem, ale w znaczeniu jako posłańca, nie nazywa natomiast Chrystusa stworzonym aniołem. W "Dialogu z Żydem Tryfonem" można zauważyć w jego argumentacji tzw. subordynacjonizm, czyli pogląd, jakoby Chrystus Pan był w swoim bóstwie niższy od Boga Ojca. Autor odwołując się do samego tylko Starego Testamentu w "Dialogu...", postanowił jednak udowodnić, że "Chrystus jako Bóg najpierw istniał przed wiekami, a potem zgodził się na to, by zostać człowiekiem" (rozdz. 48), co dla Żydów było nie do przyjęcia. Oto materiał dowodowy:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Drugi z Ojców Kościoła:
wyd.1989 |
str.7 |
Znowu mamy cytat bez podania skąd pochodzi wraz z komentarzem Towarzystwa Strażnica. Czy Ireneusz uczył o Trójcy Świętej? Zobaczmy:
|
Kraków 1997 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W tej publikacji czytamy:
15 lipca 1990 |
str.22 str.23 |
Świadkowie chyba przez przypadek "zapomnieli" dodać, że Ireneusz oprócz wiary w Ojca i Syna, wierzył również w Ducha Świętego:
|
Czy Ireneusz z Lyonu nie domyślał się "istnienia [Trójcy] w Panu Bogu"? Dlaczego Towarzystwo Strażnica manipuluje wypowiedziami Ireneusza?
|
|
|
![]() |