Czy Ojcowie Apostolscy zapoczątkowali naukę o Trójcy Świętej? (cz.1)
Autor: Piotr Andryszczak
Czy Ojcowie Apostolscy zapoczątkowali naukę o Trójcy Świętej? Najpierw zacznijmy od:
Otwórzmy więc książkę, którą Towarzystwo Strażnica zna, ponieważ w artykule poświęconym Ojcom Apostolskim powołuje się na nią:
Wcześniej autor Didache zaleca modlitwę:
Dlaczego trzy razy na dzień? Być może jest to nawiązanie do Ps 55,17-18 i Dn 6,11. Podobną wypowiedź możemy przeczytać u Tertuliana O modlitwie, 25:
A w innym miejscu Tertulian wyjaśnia:
Wróćmy do Didache:
Autor Didache nawiązuje do Księgi Zachariasza, gdzie werset ze Starego Testamentu przypisany jest tam do Jahwe:
|
Za 14,5
|
ukazując w ten sposób Bóstwo Chrystusa:
|
Mt 24,30
|
Czy Ojcowie Apostolscy zapoczątkowali naukę o Trójcy Świętej? Najpierw zacznijmy od:
Czy aby na pewno?
Następny z Ojców Apostolskich to:
Świadkowie Jehowy mają dwie sprzeczne ze sobą opinie o Ignacym. Czytamy bowiem:
Natomiast ta publikacja:
Czyżby Świadkowie Jehowy nie potrafili uzgodnić jednego stanowiska o Ignacym?
Czy Świadkowie Jehowy dopuścili się manipulacji tekstami Ignacego w sprawie Bóstwa Chrystusa? W Strażnicy Nr 3, 1992 na stronie 21 cytują tylko jeden fragment z autentycznego dzieła Ignacego. Pozostałe pochodzą z "przypisywanych Ignacemu" apokryfów powstałych w IV lub V wieku po Chr.:
O tym też możemy przeczytać w samej Strażnicy:
Co ciekawe, Strażnica dziwnym trafem nie cytuje fragmentów listów Ignacego z polskiej wersji książki (zob.), choć robi to w innym miejscu (zob.), lecz cytuje właśnie z tych nieautentycznych, nie przyznając się do tego.
Oto jeden z fragmentów przytoczonych przez Świadków Jehowy:
Wystarczy zajrzeć do autentycznych listów Ignacego, aby się przekonać, że brak jest w nich niniejszego fragmentu. Chyba jest teraz jasne, dlaczego Świadkowie Jehowy nie korzystają z polskiej wersji książki w przekładzie A. Świderkówny, w której znajduje się siedem autentycznych listów Ignacego.
Czy Ignacy mógł pisać o Jezusie jako stworzonym bycie? Czy mógł przeczyć sam sobie, skoro w liście do Polikarpa pisze o wieczności Chrystusa, który trwa poza czasem?
Przyjrzyjmy się bliżej jednemu z cytatów:
Jak widzimy powyżej, Świadkowie Jehowy cytują List do Kościoła w Magnezji 8:2:
by potem przeskoczyć aż do 13:2:
Gdzie się podziały słowa: "według ciała"?
Usunięcie wyrazów "według ciała" zmienia sens zdania. I o to pewnie chodziło Świadkom Jehowy. Chrystus ma bowiem dwie natury. Jest Bogiem i Człowiekiem, i jako człowiek był poddany swemu Ojcu.
Oto fragmenty nauk Ignacego Antiocheńskiego: