![]() |
|
|
1 lutego 1992 |
|
Czy Ojcowie Apostolscy zapoczątkowali naukę o Trójcy Świętej? Najpierw zacznijmy od:
|
Otwórzmy więc książkę, którą Towarzystwo Strażnica zna, ponieważ w artykule poświęconym Ojcom Apostolskim powołuje się na nią:
|
|
|
|
|
Wcześniej autor Didache zaleca modlitwę:
|
Dlaczego trzy razy na dzień? Być może jest to nawiązanie do Ps 55,17-18 i Dn 6,11. Podobną wypowiedź możemy przeczytać u Tertuliana O modlitwie, 25:
|
|
A w innym miejscu Tertulian wyjaśnia:
|
Kraków 1997 |
|
|
Wróćmy do Didache:
1 lutego 1992 |
|
Autor Didache nawiązuje do Księgi Zachariasza, gdzie werset ze Starego Testamentu przypisany jest tam do Jahwe:
|
Poznań 1992 |
Za 14,5
|
ukazując w ten sposób Bóstwo Chrystusa:
Poznań 1994 |
Mt 24,30
|
|
|
|
1 lutego 1992 |
|
Czy Ojcowie Apostolscy zapoczątkowali naukę o Trójcy Świętej? Najpierw zacznijmy od:
|
Czy aby na pewno?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Następny z Ojców Apostolskich to:
1 lutego 1992 |
|
Świadkowie Jehowy mają dwie sprzeczne ze sobą opinie o Ignacym. Czytamy bowiem:
|
Natomiast ta publikacja:
1985 Nr 3 |
|
Czyżby Świadkowie Jehowy nie potrafili uzgodnić jednego stanowiska o Ignacym?
Czy Świadkowie Jehowy dopuścili się manipulacji tekstami Ignacego w sprawie Bóstwa Chrystusa? W Strażnicy Nr 3, 1992 na stronie 21 cytują tylko jeden fragment z autentycznego dzieła Ignacego. Pozostałe pochodzą z "przypisywanych Ignacemu" apokryfów powstałych w IV lub V wieku po Chr.:
|
|
|
|
O tym też możemy przeczytać w samej Strażnicy:
|
Co ciekawe, Strażnica dziwnym trafem nie cytuje fragmentów listów Ignacego z polskiej wersji książki (zob.), choć robi to w innym miejscu (zob.), lecz cytuje właśnie z tych nieautentycznych, nie przyznając się do tego.
Oto jeden z fragmentów przytoczonych przez Świadków Jehowy:
|
Wystarczy zajrzeć do autentycznych listów Ignacego, aby się przekonać, że brak jest w nich niniejszego fragmentu. Chyba jest teraz jasne, dlaczego Świadkowie Jehowy nie korzystają z polskiej wersji książki w przekładzie A. Świderkówny, w której znajduje się siedem autentycznych listów Ignacego.
Czy Ignacy mógł pisać o Jezusie jako stworzonym bycie? Czy mógł przeczyć sam sobie, skoro w liście do Polikarpa pisze o wieczności Chrystusa, który trwa poza czasem?
|
Przyjrzyjmy się bliżej jednemu z cytatów:
|
Jak widzimy powyżej, Świadkowie Jehowy cytują List do Kościoła w Magnezji 8:2:
|
by potem przeskoczyć aż do 13:2:
|
Gdzie się podziały słowa: "według ciała"?
|
Usunięcie wyrazów "według ciała" zmienia sens zdania. I o to pewnie chodziło Świadkom Jehowy. Chrystus ma bowiem dwie natury. Jest Bogiem i Człowiekiem, i jako człowiek był poddany swemu Ojcu.
Oto fragmenty nauk Ignacego Antiocheńskiego:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
![]() |