![]() |
Świadkowie Jehowy w tej publikacji poświęcili cały artykuł wczesnym apologetom chrześcijańskim:
|
|
Czytamy m.in.:
|
Jaka naprawdę była nauka Ojców Apostolskich możemy przeczytać tutaj:
O pierwszych chrześcijanach piszą tak:
|
|
Odpowiedź jest twierdząca. Wystarczy przeczytać ich pisma.
Pierwszy z wymienionych apologetów, to Justyn Męczennik:
|
|
W którym to miejscu Justyn Męczennik naucza, że Jezus był stworzeniem? Dlaczego nie zacytowano na poparcie tej tezy ani jednego fragmentu z jego dzieł? Czy prawdą jest, że subordynacjonizm w nauczaniu Justyna Męczennika jest to, iż Jezus jest niższy od Ojca, ponieważ jest stworzeniem? O. Jacek Salij OP w polemice z broszurą Czy wierzyć w Trójcę? (s.7) napisał:
|
Poznań 1998 |
|
|
A więc subordynacjonizm w ujęciu Justyna Męczennika, to nie jak uczy Strażnica, iż Chrystus jest stworzeniem i przez to jest niższy od Ojca. Nigdzie Justyn Męczennik nie napisał, że Jezus jest stworzeniem.
Świadkowie Jehowy cytują Justyna Męczennika podając jeden okrojony i wyrwany z kontekstu fragment:
|
|
Justyn pisze na temat Prz 8:22:
|
"Dialog z Żydem Tryfonem" 61:3:
|
"Dialog z Żydem Tryfonem" 129:3-4:
|
|
Justyn rozróżniał wymienność słów "stworzył" i "zrodził" (Prz 8:22, 25), a więc nauczał o zrodzeniu Syna oraz Jego odwieczności. Chrystus nie był w ujęciu Justyna stworzeniem.
Inne miejsca o zrodzeniu:
|
|
|
|
O bóstwie Chrystusa Pana:
|
|
|
Dalej w Strażnicy czytamy:
|
|
Justyn Męczennik nie musiał pisać wprost o trzech równych sobie osobach, które są Bogiem. "Książkę tę napisał z myślą o czytelnikach żydowskich, dla których prawda o bóstwie Chrystusa była prawdziwym skandalem. Toteż tym bardziej należy podziwiać wysiłek Justyna, że na płaszczyźnie uznawanej przez teologię żydowską, to znaczy odwołując się do samego tylko Starego Testamentu, postanowił udowodnić, że 'Chrystus jako Bóg najpierw istniał przed wiekami, a potem zgodził się na to, by zostać człowiekiem'" (rozdz. 48) ("Nadzieja poddawana próbom" rozdz. 'Odnówmy w sobie prawdę o Trójjednnym Bogu!').
|
|
Justyn Męczennik nie musiał pisać wprost o tym, że Duch Święty jest osobą, jednak nie ma wątpliwości co do istnienia trzech Osób Bożych. Jego praca polegała głównie na udowodnieniu Żydom, że Jezus jest Chrystusem i Bogiem. O osobowości Ducha Świętego i czci dla Niego możemy przeczytać:
|
|
|
|
Osobowość trzech Osób Bożych mamy jak na dłoni.
Następny z wymienionych apologetów, to Klemens Aleksandryjski, o którym możemy przeczytać:
|
|
Oto nauka Klemensa:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kraków 2001 |
str.72 |
|
Warszawa 1994 |
|
|
|
|
|
Warszawa 1988 |
Klemens Aleksandryjski, Zachęta Greków:
str.199 |
str.121 |
str.191 |
str.193 |
![]() |