Świadkowie Jehowy cytują apologetów chrześcijańskich

Autor: Piotr Andryszczak

nastepna część

Świadkowie Jehowy w tej publikacji poświęcili cały artykuł wczesnym apologetom chrześcijańskim:

Strażnica 15 stycznia 20131 kwietnia 1992 Nr 7 Strażnica 15 stycznia 2013str.24

Czytamy m.in.:

Skorowidzstr.24

Jaka naprawdę była nauka Ojców Apostolskich możemy przeczytać tutaj:

Zobacz też:

O pierwszych chrześcijanach piszą tak:

Strażnica 15 stycznia 20131 kwietnia 1992 Nr 7 Strażnica 15 stycznia 2013 Strażnica 15 stycznia 2013str.24

Odpowiedź jest twierdząca. Wystarczy przeczytać ich pisma.


Pierwszy z wymienionych apologetów, to Justyn Męczennik:

Strażnica 15 stycznia 2013str.24 Strażnica 15 stycznia 2013str.24

W którym to miejscu Justyn Męczennik naucza, że Jezus był stworzeniem? Dlaczego nie zacytowano na poparcie tej tezy ani jednego fragmentu z jego dzieł? Czy prawdą jest, że subordynacjonizm w nauczaniu Justyna Męczennika jest to, iż Jezus jest niższy od Ojca, ponieważ jest stworzeniem? O. Jacek Salij OP w polemice z broszurą Czy wierzyć w Trójcę? (s.7) napisał:

Nadzieja poddawana próbom Nadzieja poddawana próbom
Poznań 1998
Nadzieja poddawana próbomstr.262 Nadzieja poddawana próbomstr.262

A więc subordynacjonizm w ujęciu Justyna Męczennika, to nie jak uczy Strażnica, iż Chrystus jest stworzeniem i przez to jest niższy od Ojca. Nigdzie Justyn Męczennik nie napisał, że Jezus jest stworzeniem.

Świadkowie Jehowy cytują Justyna Męczennika podając jeden okrojony i wyrwany z kontekstu fragment:

Strażnica 15 stycznia 20131 kwietnia 1992 Nr 7 Strażnica 15 stycznia 2013str.26

Justyn pisze na temat Prz 8:22:

Apologia. Dialog z Żydem Tryfonem Apologia. Dialog z Żydem Tryfonemzob.

"Dialog z Żydem Tryfonem" 61:3:

Apologia. Dialog z Żydem Tryfonemstr.208

"Dialog z Żydem Tryfonem" 129:3-4:

Apologia. Dialog z Żydem Tryfonemstr.331
Apologia. Dialog z Żydem Tryfonemstr.332

Justyn rozróżniał wymienność słów "stworzył" i "zrodził" (Prz 8:22, 25), a więc nauczał o zrodzeniu Syna oraz Jego odwieczności. Chrystus nie był w ujęciu Justyna stworzeniem.

Inne miejsca o zrodzeniu:

Apologia. Dialog z Żydem Tryfonemstr.84
Apologia. Dialog z Żydem Tryfonemstr.332
Apologia. Dialog z Żydem Tryfonemstr.29
Apologia. Dialog z Żydem Tryfonemstr.288

O bóstwie Chrystusa Pana:

Apologia. Dialog z Żydem Tryfonemstr.74
Apologia. Dialog z Żydem Tryfonemstr.208
Apologia. Dialog z Żydem Tryfonemstr.331

Dalej w Strażnicy czytamy:

Strażnica 15 stycznia 20131 kwietnia 1992 Nr 7 Strażnica 15 stycznia 2013str.26

Justyn Męczennik nie musiał pisać wprost o trzech równych sobie osobach, które są Bogiem. "Książkę tę napisał z myślą o czytelnikach żydowskich, dla których prawda o bóstwie Chrystusa była prawdziwym skandalem. Toteż tym bardziej należy podziwiać wysiłek Justyna, że na płaszczyźnie uznawanej przez teologię żydowską, to znaczy odwołując się do samego tylko Starego Testamentu, postanowił udowodnić, że 'Chrystus jako Bóg najpierw istniał przed wiekami, a potem zgodził się na to, by zostać człowiekiem'" (rozdz. 48) ("Nadzieja poddawana próbom" rozdz. 'Odnówmy w sobie prawdę o Trójjednnym Bogu!').

Strażnica 15 stycznia 20131 kwietnia 1992 Nr 7 Strażnica 15 stycznia 2013str.27

Justyn Męczennik nie musiał pisać wprost o tym, że Duch Święty jest osobą, jednak nie ma wątpliwości co do istnienia trzech Osób Bożych. Jego praca polegała głównie na udowodnieniu Żydom, że Jezus jest Chrystusem i Bogiem. O osobowości Ducha Świętego i czci dla Niego możemy przeczytać:

Apologia. Dialog z Żydem Tryfonemstr.68
Apologia. Dialog z Żydem Tryfonemstr.15
Apologia. Dialog z Żydem Tryfonemstr.69
Apologia. Dialog z Żydem Tryfonemstr.9

Osobowość trzech Osób Bożych mamy jak na dłoni.


Następny z wymienionych apologetów, to Klemens Aleksandryjski, o którym możemy przeczytać:

Strażnica 15 stycznia 20131 kwietnia 1992 Nr 7 Strażnica 15 stycznia 2013str.27 Strażnica 15 stycznia 2013str.28

Oto nauka Klemensa:

Nadzieja poddawana próbom Nadzieja poddawana próbomPoznań 1998
Nadzieja poddawana próbomstr.263
Czy człowiek bogaty może być zbawionyWarszawa MCMLIII Czy człowiek bogaty może być zbawionyPAX Warszawa 1953
Czy człowiek bogaty może być zbawionystr.42
Czy człowiek bogaty może być zbawionystr.43
Czy człowiek bogaty może być zbawionystr.56

Wypisy do Theodota Wypisy do Theodota
Kraków 2001
Wypisy do Theodota
str.72
Więcej:

Klemens Aleksandryjski Kobierce Klemens Aleksandryjski Kobierce
Warszawa 1994
Klemens Aleksandryjski Kobiercestr.264
Klemens Aleksandryjski Kobiercestr.81
Klemens Aleksandryjski Kobiercestr.252
Klemens Aleksandryjski Kobiercestr.44
Więcej:

Apologie Apologie
Warszawa 1988

Klemens Aleksandryjski, Zachęta Greków:

Apologie
str.199
Apologie
Apologie
str.121
Apologie
str.191
Apologie
str.193
nastepna część

Powrót do strony głównej
Opracował: Piotr Andryszczak
© 2007-2025