Adwentyści Dnia Siódmego a piekło
(cz.1)
Autor: Piotr Andryszczak, dodano: 2017-04-07
Zachariasz Łyko - "Autor ponad 2 tys. artykułów oraz ponad trzydziestu książek[5]. Znaczna część publikacji wydana została pod pseudonimami (np. Tadeusz Adwentowicz,
Jan Grodzicki, Sławomir Rylski) i ukazała się w Wydawnictwie „Znaki Czasu”." (
Wikipedia)
Zachariasz Łyko w swojej książce próbuje się "rozprawić" z katolickim dogmatem o piekle:
Nie jest prawdą, że nauka o piekle stanowi niezawodny oręż w walce o panowanie nad sumieniami wyznawców i utrzymywaniu wiernych w ustawicznym strachu. Ks. Marcin Ziółkowski w swej książce, na którą powołuje się Zachariasz Łyko, nikogo nie straszy piekłem, lecz uzasadnia cytatami Pisma Świętego istnienie piekła - wiecznej kary dla zatwardziałych grzeszników.
O cierpieniu:
Łk 6, 25 |
Mt 8, 12 |
Ap 20, 10 |
"Biada wam, którzy teraz jesteście syci, albowiem głód cierpieć będziecie. Biada wam, którzy się teraz śmiejecie, albowiem smucić się i płakać będziecie."
|
"A synowie królestwa zostaną wyrzuceni na zewnątrz - w ciemność; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów."
|
"A diabła, który ich zwodzi, wrzucono do jeziora ognia i siarki, tam gdzie są Bestia i Fałszywy Prorok. I będą cierpieć katusze we dnie i w nocy na wieki wieków."
|
Mt 25, 41 |
Mt 25, 46 |
"Idźcie precz ode Mnie, przeklęci w ogień wieczny, przygotowany diabłu i jego aniołom"
|
"I pójdą ci na mękę (kolasin) wieczną, sprawiedliwi zaś do życia wiecznego"
|
Termin grecki (kolasin) ma trzy znaczenia tzn. odcięcie, ograniczanie (krępowanie) i karcenie. Męka wieczna jest więc wiecznym karceniem (Mt 13, 42), wiecznym skrępowaniem (Mt 22, 13) i wiecznym odcięciem od oblicza Pana (2 Tes 1, 9). Tę interpretację słowa kolasin potwierdza też kontekst tzn. Mt 25, 41 "Idźcie precz ode Mnie przeklęci, w ogień wieczny, przygotowany diabłu i jego aniołom!".
"Męka", a ściślej "kara", są równoległe do "ognia". Innymi słowy: karą jest ogień, rozumiany w konwencji gatunku literackiego, z jakiego cały obraz bierze początek. Jest zasadniczo metaforyczny. Takie są "plewy" (Mt 3, 12 par.), taki "chwast" (Mt 13,30. 40-42) i taka "uschła latorośl" (J 15, 6), a wszędzie tam jest kara "ognia".
Natomiast Zachariasz Łyko twierdzi, że kaznodzieje straszą wiecznymi torturami w piekle, iż jest to przerażająca doktryna:
Jest rzeczą słuszną, że Kościół katolicki głosi i przypomina wiernym o istnieniu piekła. O piekle uczy Nowy Testament, trudno by o tym milczeć. Pismo Święte ma zupełnie inne zdanie niż Zachariasz Łyko:
Mk 9, 43-48 |
Iz 66, 24 |
Jdt 16, 17 |
"Jeśli twoja ręka jest dla ciebie powodem grzechu, odetnij ją; lepiej jest dla ciebie ułomnym wejść do życia wiecznego, niż z dwiema rękami pójść do piekła (gehennan) w ogień nieugaszony. I jeśli twoja noga jest dla ciebie powodem grzechu, odetnij ją; lepiej jest dla ciebie, chromym wejść do życia, niż z dwiema nogami być wrzuconym do piekła. Jeśli twoje oko jest dla ciebie powodem grzechu, wyłup je; lepiej jest dla ciebie jednookim wejść do królestwa Bożego, niż z dwojgiem oczu być wrzuconym do piekła, gdzie robak ich nie umiera i ogień nie gaśnie"
|
"A gdy wyjdą, ujrzą trupy ludzi, którzy się zbuntowali przeciw Mnie; bo robak ich nie zginie, i nie zagaśnie ich ogień, i będą odrazą dla wszelkiej istoty żyjącej"
|
"Biada poganom, którzy powstają przeciw memu narodowi: Pan Wszechmocny ich ukarze w dzień sądu, ześle w ich ciało ogień i robactwo, i jęczeć będą z bólu na wieki"
|
Źródłem katolickiej nauki o piekle jest Pismo Święte. Nauka o piekle nie przedstawia Boga jako mściwego despotę, który rzekomo szuka jedynie zemsty i rewanżu. Zachariasz Łyko nie wie albo nie chce wiedzieć, że stan piekielny wybiera człowiek, który ma wolną wolę i może sam wybrać swoją wieczną przyszłość. Bóg jest Miłością i odpuści nam każdy grzech, jeśli tylko Go o to poprosimy, nawet tuż przed samą śmiercią. Natomiast po śmierci Bóg jest nieskończenie Sprawiedliwy i szanuje wybór każdego z nas. Nic na siłę. Rzeczywistość jest taka, że mamy dwa stany: niebo i piekło. Wybór należy do nas:
"Patrz! Kładę dziś przed tobą życie i szczęście, śmierć i nieszczęście. (...) Biorę dziś przeciwko wam na świadków niebo i ziemię, kładąc przed wami życie i śmierć, błogosławieństwo i przekleństwo. Wybierajcie więc życie, abyście żyli wy i wasze potomstwo" (Pwt 30, 15. 19).
Nie możemy też nie zauważać pewnych biblijnych wersetów, gdzie stan piekielny człowieka Pismo Święte przedstawia nam w wielu obrazach:
Męka wieczna Mt 25:46; Łk 16:23-28; gniew Boży J 3:36; piec rozpalony Mt 13:42. 50; piekło ogniste Mt 5:22; płomień ognia Syr 21:9; cierpienie Łk 6:25, 16:24n.; Ap 20:10; katusze Ap 14:10n.; 20:10; płacz i zgrzytanie zębów Mt 8:12; 13:42. 50; 22:13; 24:51; 25:30; Łk 6:25; 13:28; ogień wieczny Mt 3:12; 7:19; 13:40; 18:8; 25:41; Łk 3:16n.; Mk 9:43. 48; "trawiący" robak nie ginący Mk 9:48; Syr 7:17; Jdt 16:17; rdza Jk 5:3; ciemności Mt 22:13; 25:30; Jud 13 (por. ciemne lochy 2P 2:4; Łk 8:31); jezioro ogniste Ap 19:20; 20:10; 14n.; 21:8; jezioro siarki Ap 20:10; miejsce na zewnątrz Mt 8:12; 22:13; 25:30; Ap 3:12; mrok 2P 2:17; Tartar 2P 2:4; zagłada Flp 1:28; 3:19; 1Tes 5:3; druga śmierć Ap 2:11; 20:6; 20:14; 21:8.
Powyższe przykłady nie są wymysłami katolickiej dogmatyki, lecz są to cytaty wprost z Pisma Świętego. Ale Zachariasz Łyko i tak wie swoje:
Nie jest prawdą, że miliony ludzi spogląda na Boga "jako krwawego, pełnego despotyzmu i okrucieństwa tyrana". Bóg naprawdę jest kochającym nas Ojcem. Zachariasz Łyko nie zauważa, iż nasza odpowiedzialność przed Bogiem dotyczy życia na ziemi.
Co nas czeka |
Nagroda |
Kara |
Hbr 9, 27 |
Mt 25, 31 |
Mt 25, 41 |
"A jak postanowione ludziom raz umrzeć, a potem sąd,"
|
"Pójdźcie, błogosławieni Ojca mojego, weźcie w posiadanie królestwo, przygotowane wam od założenia świata!"
|
"Idźcie precz ode Mnie, przeklęci, w ogień wieczny, przygotowany diabłu i jego aniołom!"
|
To, że religie pogańskie wierzyły w życie po śmierci i w jakieś miejsce kary, nie jest żadnym argumentem. Katolicka dogmatyka, nie opiera się na pogańskich wierzeniach, lecz na Ewangelii:
"będzie winien ognia piekielnego" - to są słowa Pana Jezusa! Teksty wyraźnie mówiące o odrzuceniu potępionych:
Mt 7, 21-23 |
Łk 13, 27 |
J 15, 6 |
"Nie każdy, który Mi mówi: Panie, Panie, wejdzie do królestwa niebieskiego, lecz ten, kto spełnia wolę mojego Ojca, który jest w niebie. Wielu powie Mi w owym dniu: Panie, Panie, czy nie prorokowaliśmy mocą Twego imienia, i nie wyrzucaliśmy złych duchów mocą Twego imienia, i nie czyniliśmy wielu cudów mocą Twego imienia? Wtedy oświadczę im: Nigdy was nie znałem. Odejdźcie ode Mnie wy, którzy dopuszczacie się nieprawości"
|
"Lecz On rzecze: Powiadam wam, nie wiem, skąd jesteście. Odstąpcie ode Mnie wszyscy dopuszczający się niesprawiedliwości. Tam będzie płacz i zgrzytanie zębów, gdy ujrzycie Abrahama, Izaaka i Jakuba, i wszystkich proroków w królestwie Bożym, a siebie samych precz wyrzuconych"
|
"Ten, kto we mnie nie trwa, zostanie wyrzucony jak winna latorośl i uschnie. I zbiera się ją i wrzuca do ognia , i płonie"
|
Ciekawe czy Zachariasz Łyko zauważył w Biblii poniższe wersety:
2 Tes 1, 7-9 |
Łk 13, 28 |
Mt 13, 42 |
Mt 8, 12 |
"z nieba objawi się Pan Jezus z aniołami swojej potęgi w płomienistym ogniu, wymierzając karę tym, którzy Boga nie uznają i nie są posłuszni Ewangelii Pana naszego Jezusa. Jako karę poniosą oni wieczną zagładę [z dala] od oblicza Pańskiego i od potężnego majestatu Jego"
|
"Tam będzie płacz i zgrzytanie zębów, gdy ujrzycie Abrahama, Izaaka i Jakuba, i wszystkich proroków w królestwie Bożym, a siebie samych precz wyrzuconych."
|
"i wrzucą ich w piec rozpalony; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów."
|
"A synowie królestwa zostaną wyrzuceni na zewnątrz - w ciemność; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów."
|
Mt 13, 50 |
Mt 22, 13 |
Mt 24, 51 |
Mt 25, 30 |
"i wrzucą w piec rozpalony; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów."
|
"Wtedy król rzekł sługom: "Zwiążcie mu ręce i nogi i wyrzućcie go na zewnątrz, w ciemności! Tam będzie płacz i zgrzytanie zębów"."
|
"Każe go ćwiartować i z obłudnikami wyznaczy mu miejsce. Tam będzie płacz i zgrzytanie zębów."
|
"A sługę nieużytecznego wyrzućcie na zewnątrz - w ciemności! Tam będzie płacz i zgrzytanie zębów"."
|
Zachariasz Łyko nie zmieni rzeczywistości. Jeżeli Pan Jezus powiedział, że: "tam będzie płacz i zgrzytanie zębów", to tak będzie!
Komentarz do Mt 13, 42:
Komentarz do Mt 13, 42:
Mt 13, 49-50:
Komentarz do Mt 8, 12:
A jednak Zachariasz Łyko dopuszcza sprawiedliwość Bożą. A skąd Zachariasz Łyko wie, że nauka o wiecznych mękach jest sprzeczna z ideą wiecznego szczęścia zbawionych? Cyt.: "Ich bliźni jęczą w krainie wiecznych mąk" - czy to ma działać na emocje? Mamy zamknąć oczy i udawać, że Pismo Święte nie mówi o wiecznych mękach?
Jdt 16, 17 |
Mt 25, 46 (BT) wyd.IV |
"Biada poganom, którzy powstają przeciw memu narodowi: Pan Wszechmocny ich ukarze w dzień sądu, ześle w ich ciało ogień i robactwo, i jęczeć będą z bólu na wieki"
|
"I pójdą ci na mękę wieczną, sprawiedliwi zaś do życia wiecznego."
|
Jest oczywistością, że zbawieni, zażywający chwały niebios, nie będą wiedzieli, że potępieni cierpią męki (nie jest im to potrzebne), natomiast jest prawdopodobne, że potępieni będą wiedzieć, że zbawieni dostępują radości w niebie:
Łk 13, 28 |
Łk 16, 25 |
"gdy ujrzycie Abrahama, Izaaka i Jakuba, i wszystkich proroków w królestwie Bożym, a siebie samych precz wyrzuconych."
|
"Lecz Abraham odrzekł: "Wspomnij, synu, że za życia otrzymałeś swoje dobra, a Łazarz przeciwnie, niedolę; teraz on tu doznaje pociechy, a ty męki cierpisz."
|
To nie jest żadna "tajemnica" katolickiego piekła". W nauce katolickiej nie łączy się tych wyrażeń w jedno, by stworzyć "piekło".
Ks. Marcin Ziółkowski o piekle:
"Hades", to nie "piekło" (gr. gehenna). O tym trzeba pamiętać. Czy Zachariasz Łyko chce pokazać, że Chrystus został złożony po śmierci na krzyżu do "hadesu", powołując się na Psalm i Dzieje Apostolskie?
Tekst Starego Testamentu jest odniesiony w Nowym Testamencie do Chrystusa. Dusza Chrystusa nie pozostanie w Szeolu (gr. hades).
Nie jest prawdą, że katolicka dogmatyka utożsamia "hades" z "piekłem" (gr. gehenna), mimo, że ks. Marcin Ziółkowski tak napisał. Chodzi tutaj o rozróżnienie piekła (gr. gehenna) od piekieł (gr. hades). To nie jest to samo. Jezus Chrystus po swojej śmierci nie zstąpił do piekła (gr. gehenna) - "miejsca" szatanów i potępionych, lecz zstąpił do "piekieł" (gr. hades). Ciało Chrystusa zostało zdjęte z krzyża i złożone w grobie wykutym w skale, a nie złożone do hadesu:
Mk 15, 46-47 |
Mt 27, 59-60 |
"Ten kupił płótno, zdjął Jezusa [z krzyża], owinął w płótno i złożył w grobie, który wykuty był w skale. Przed wejście do grobu zatoczył kamień. A Maria Magdalena i Maria, matka Józefa, przyglądały się, gdzie Go złożono. "
|
"Józef zabrał ciało, owinął je w czyste płótno i złożył w swoim nowym grobie, który kazał wykuć w skale. Przed wejściem do grobu zatoczył duży kamień i odszedł."
|
Chrystus po swojej śmierci, a przed zmartwychwstaniem, zstąpił do Otchłani (gr. hades) (1 P 3, 18n).