|
wyd.pol.1965
|
|
|
![]() str.172 |
Odpowiedź: nie jedna Osoba, ale trzy Osoby jednym Bogiem albo jeden Bóg w trzech Osobach!
|
wyd.1911
|
|
|
|
|
|
|
|
|
![]() |
![]() Poznań 1988 |
![]() |
![]() |
![]() str.624 |
|
![]() str.172 |
Świadkowie Jehowy pytają: czy Biblia święta naucza o "Bogu w trzech Osobach"? Tak! Naucza! Czy Biblia święta naucza o „trzech osobach w jednym Bogu”? Tak! Naucza! Gdyby tak nie było, Świadkowie Jehowy nie uciekaliby się do przedstawiania nauki o Trójcy Świętej w fałszywym świetle. Nie musieliby przekręcać wersetów biblijnych w swojej Biblii, które mówią o boskiej godności Syna Bożego. Ale po kolei. Najpierw zacytujmy:
|
![]() str.172 |
|
![]() str.173 |
To, że nie ma słowa "Trójca" w Piśmie Świętym, nie jest żadnym argumentem. Świadkowie Jehowy używają różnych wyrazów czy dat w swoim nauczaniu (1914, rząd, organizacja), których również nie ma w Biblii. Każda z Osób z osobna w Piśmie Świętym jest nazwana Bogiem i nikt nie twierdzi, że jest trzech Bogów. Każda z Osób jest Bogiem co do natury, dlatego, bo Ojciec i Syn i Duch Święty mają jedną i tę samą naturę, czyli Bóstwo.
|
wyd.1994
|
|
|
![]() str.69 |
A więc jedna natura Boża, a trzy Osoby w jednym Bogu.
|
![]() str.173 |
Jeśli chodzi o Żydów, to oni odrzucili Jezusa jako Boga i Zbawiciela, odrzucili cały Nowy Testament. Do Żydów Jezus powiedział:
|
Pallottinum |
J 8, 24. 28
|
|
|
![]() str.173 |
To, że dopiero tak późno sformułowano dogmat o Trójcy Świętej, nie dowodzi, że nauka ta nie pojawiła się wcześniej. Publikacja Świadków Jehowy:
wyd.ok.1954
|
str.88
|
Świadkowie Jehowy wpadają tutaj we własne sidła:
|
![]() str.174 |
Nie jest prawdą, iż Jahwe to wymowa polska. A Jahwe to w jakim języku jest? Najpierw Świadkowie Jehowy cytowali w swojej książce definicję Trójcy Świętej o jednym Bogu „w trzech Osobach”, a tutaj sprowadzają już do absurdu i twierdzą, że to "trzy Osoby w jednej Osobie". W którym miejscu Świadkowie Jehowy w cytowanych przez siebie źródłach, wyczytali o trzech Osobach w jednej Osobie? Pytają: "Albo, czy to znaczy, że są trzej Jahwe? Pytanie z tezą. Nie ma i nie było nigdy "trzej Jahwe". Jahwe nie jest trzema Osobami w jednej Osobie. Takie właśnie pytania, fałszywe tezy, Świadkom Jehowy są potrzebne do walki z Trójcą Świętą. Jaki jest w tym cel? Namieszać czytelnikom w głowach!
|
![]() str.174 |
Świadkowie Jehowy nie wiedzą albo nie chcą wiedzieć (moim zdaniem wiedzą, ale nie powiedzą), że w katolickiej dogmatyce oraz w wyznaniu wiary (Symbol "atanazjański") jest o tym mowa, iż:
![]() |
![]() Poznań 1988 |
![]() |
![]() |
![]() str.623 |
Nie wierzymy w trzech Jahwe, nie wierzymy w trzech Bogów w jednej osobie, nie wierzymy w trzech Panów Bogów Wszechmocnych. "Gdyby było trzech Wszechmocnych", ale nie ma i nie było trzech Wszechmocnych. Jeden jest Bóg i jeden jest Pan.
|
![]() str.174 |
Z pewnością jest rzeczą niemądrą czynienie takich porównań, "iż w jednym Panu Bogu Wszechmocnym jest osiem osób".
|
![]() str.174 |
Skąd Świadkowie Jehowy wiedzą, że Pan Bóg Wszechmocny jest tylko jedną Osobą? Poniższe dowody wcale o tym nie świadczą:
|
![]() str.174 |
|
Pallottinum |
Ap 4, 8-11
|
Pan Bóg Wszechmogący, Pierwszy i Ostatni:
Iz 44, 6
|
żyjący na wieki wieków, to zarówno Ojciec jak i Syn Boży:
Ap 1, 17-18
|
|
![]() str.175 |
Spostrzegawczy czytelnik od dawna dostrzega różnicę Osób w Bogu, Ojca i Syna. Świadkowie Jehowy nie muszą tego udowadniać.
|
![]() str.175 |
Nie jest też żadnym dowodem, że tutaj nie ma wzmianki o Duchu Świętym. Czy Świadkowie Jehowy wiedzą, że w innych miejscach jest mowa o Duchu Świętym, który mówi?
| Dz 21, 11 | Hbr 3, 7 |
|---|---|
| "Przybył do nas, wziął pas Pawła, związał sobie ręce i nogi i powiedział: To mówi Duch Święty: Tak Żydzi zwiążą w Jeruzalem męża, do którego należy ten pas, i wydadzą w ręce pogan". | "Dlatego, jak mówi Duch Święty: Dziś, jeśli głos Jego usłyszycie". |
A jeśli chodzi o Apokalipsę św. Jana, to czytamy:
| Ap 2, 7 | Ap 2, 11 | Ap 2, 17 | Ap 2, 29 | Ap 3, 6 | Ap 3, 13 | Ap 3, 22 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| "Kto ma uszy, niechaj posłyszy, co mówi Duch do Kościołów". | "Kto ma uszy, niechaj posłyszy, co mówi Duch do Kościołów". | "Kto ma uszy, niechaj posłyszy, co mówi Duch do Kościołów". | "Kto ma uszy, niechaj posłyszy, co mówi Duch do Kościołów". | "Kto ma uszy, niechaj posłyszy, co mówi Duch do Kościołów". | "Kto ma uszy, niechaj posłyszy, co mówi Duch do Kościołów". | "Kto ma uszy, niechaj posłyszy, co mówi Duch do Kościołów". |
|
![]() str.177 |
"CZY ISTNIEJE TRYNITARSKA „DRUGA OSOBA”?" Tak! Istnieje! Syn Boży, który jest odwiecznym Bogiem, jest drugą Osobą w Trójcy Świętej, który dodatkowo przyjmuje ludzką naturę:
|
wyd.V
|
wyd.2000
|
|
J 1, 1-3![]() str.1396 |
J 1, 14![]() str.1396 |
|
wyd.1997
|
|
|
![]() str.202 |
![]() str.175 ![]() str.176 |
|
![]() str.177 |
Jezus jest Synem Bożym, tzn. jest zrodzony z istoty Ojca (Hbr 1, 5), a więc mając tą samą naturę, co Ojciec, jest "‚równy w mocy i w chwale’ Ojcu niebiańskiemu".
| Rz 11, 33. 36 | 2 P 3, 18 |
|---|---|
| "O głębokości bogactw, mądrości i wiedzy Boga! (...) Albowiem z Niego i przez Niego, i dla Niego [jest] wszystko. Jemu chwała na wieki! Amen". | "Wzrastajcie zaś w łasce i poznaniu Pana naszego i Zbawiciela, Jezusa Chrystusa! Jemu chwała zarówno teraz, jak i do dnia wieczności! Amen". |
|
![]() str.177 |
Pismo Święte nic nie mówi o przeniesieniu życia Syna "z nieba do łona dziewicy". Mówi o tym, że Słowo, które było Bogiem (J 1, 1), stało się ciałem (J 1, 14) za sprawą Ducha Świętego (Łk 1, 35).
|
![]() str.177 |
Bóg, który jest jedynym Zbawicielem, sam przychodzi aby nas zbawić, w Osobie Syna Bożego:
| Iz 45, 21-22 | J 4, 42 |
|---|---|
| „Czyż nie Ja jestem Pan, a nie ma innego Boga prócz Mnie? Bóg sprawiedliwy i zbawiający nie istnieje poza Mną. Nawróćcie się do Mnie, by się zbawić, wszystkie krańce świata, bo Ja jestem Bogiem, i nikt inny!”. | „«Wierzymy już nie dzięki twemu opowiadaniu, na własne bowiem uszy usłyszeliśmy i jesteśmy przekonani, że On prawdziwie jest Zbawicielem świata»”. |
| Iz 35, 4-6n | Mt 11, 2-5 |
|---|---|
| „Odwagi! Nie bójcie się! Oto wasz Bóg, oto - pomsta; przychodzi Boża odpłata; On sam przychodzi, by zbawić was». Wtedy przejrzą oczy niewidomych i uszy głuchych się otworzą. Wtedy chromy wyskoczy jak jeleń i język niemych wesoło krzyknie”. | „«Tymczasem Jan, skoro usłyszał w więzieniu o czynach Chrystusa, posłał swoich uczniów z zapytaniem: «Czy Ty jesteś Tym, który ma przyjść, czy też innego mamy oczekiwać?» Jezus im odpowiedział: «Idźcie i oznajmijcie Janowi to, co słyszycie i na co patrzycie: niewidomi wzrok odzyskują, chromi chodzą, trędowaci doznają oczyszczenia, głusi słyszą, umarli zmartwychwstają, ubogim głosi się Ewangelię. A błogosławiony jest ten, kto we Mnie nie zwątpi»”. |
Jeśli chodzi o List do Filipian:
|
|
|
|
|
Komentarz do Flp 2, 6n
str.471
|
|
![]() str.178 |
Świadkowie Jehowy werset z Listu do Filipian 2, 9 cytują już z Przekładu Nowego Świata, a tam mają "wyższe stanowisko". O "wyższym stanowisku" nie ma mowy:
(za zgodą wydawcy) Vocatio
|
Kod gram.
Tablica kodów
|
wyd.2017
|
|
Flp 2, 9
str.1061
|
"Wywyższył" przez zmartwychwstanie i wniebowstąpienie.
|
Lublin 2001
|
|
|
str.52
|
str.53
|
"imię" najwznioślejsze to PAN (Flp 2,11).
|
![]() str.178 |
Właśnie, że Bogiem. "I... wyznał" - Iz 45, 23; "PANEM" - tzn. Bogiem; "ku chwale... Ojca" - któremu ta proklamacja nic nie ujmuje.
| Iz 45, 23 | Flp 2, 11 |
|---|---|
|
"Przysięgam na Siebie samego, z moich ust wychodzi sprawiedliwość, słowo nieodwołalne. Tak, przede Mną się zegnie wszelkie kolano, wszelki język na Mnie przysięgać będzie". |
"I aby wszelki język wyznał, że Jezus Chrystus jest PANEM - ku chwale Boga Ojca". |
|
![]() str.178 |
Cześć boska ma być oddawana Jezusowi Chrystusowi!
| Ap 4, 11 | Ap 5, 12 | Ap 5, 13 |
|---|---|---|
| "Godzien jesteś, Panie i Boże nasz, odebrać chwałę i cześć, i moc, bo Ty stworzyłeś wszystko, a z woli Twojej istniało [to] i zostało stworzone". | "mówiących głosem donośnym: Baranek zabity jest godzien otrzymać potęgę i bogactwo, i mądrość, i moc, i cześć, i chwałę, i błogosławieństwo". | "A wszelkie stworzenie, które jest w niebie i na ziemi, i pod ziemią, i na morzu, i wszystko, co w nich przebywa, usłyszałem, jak mówiło: Zasiadającemu na tronie i Barankowi błogosławieństwo i cześć, i chwała, i moc, na wieki wieków!". |
|
![]() str.178 |
Jezus Chrystus w swej ludzkiej naturze jest niższy od swego Ojca. W boskiej naturze jest równy. Świadkowie Jehowy w walce z Bóstwem Jezusa, używają wersetów mówiących o Jego człowieczeństwie:
|
![]() str.178 |
|
![]() str.179 |
Jezus jako człowiek modli się do Ojca psalmem. Świadkowie Jehowy stawiają fałszywą tezę o rzekomej modlitwie Jezusa do samego siebie, sugerując w ten sposób, że Jezus nie może być Bogiem, bo modli się do siebie. Świadkowie Jehowy nie wiedzą albo nie chcą wiedzieć (moim zdaniem wiedzą), że Jezus będąc na ziemi ma dwie natury: boską i ludzką i jako człowiek modli się do swego Ojca.
|
![]() str.179 |
Ależ oczywiście, że Pan Jezus sam powstał z martwych. On sam o tym mówił:
| J 2, 18-22 | J 10, 17-18 |
|---|---|
| "W odpowiedzi zaś na to Żydzi rzekli do Niego: «Jakim znakiem wykażesz się wobec nas, skoro takie rzeczy czynisz?» Jezus dał im taką odpowiedź: «Zburzcie tę świątynię, a Ja w trzech dniach wzniosę ją na nowo». Powiedzieli do Niego Żydzi: «Czterdzieści sześć lat budowano tę świątynię, a Ty ją wzniesiesz w przeciągu trzech dni?» On zaś mówił o świątyni swego ciała. Gdy więc zmartwychwstał, przypomnieli sobie uczniowie Jego, że to powiedział, i uwierzyli Pismu i słowu, które wyrzekł Jezus". | "Dlatego miłuje Mnie Ojciec, bo Ja życie moje oddaję, aby je [potem] znów odzyskać. Nikt Mi go nie zabiera, lecz Ja od siebie je oddaję. Mam moc je oddać i mam moc je znów odzyskać. Taki nakaz otrzymałem od mojego Ojca»". |
Ewangelia według św. Jana
|
wyd.2020
|
Katolicki Komentarz do Pisma Świętego
|
|
str.43
|
"J 2, 21 - Jako miejscu obecności Bożej (J 1,14; por. J 7,37nn). Jezus Chrystus, Bóg-Człowiek, będzie ośrodkiem kultu w Duchu i prawdzie (J 4,21nn; Mt 12,6; Mt 26,61; Ef 2,21; Ap 21,22)". (Przypis BT)
str.200
|
|
![]() str.179 |
Powyższe wersety nie przeczą, iż Jezus sam powstał z martwych, bowiem cała Trójca Święta brała w tym udział:
| Ga 1, 1 | J 2, 19 | Rz 8, 11 |
|---|---|---|
| "Paweł, apostoł nie z ludzkiego2 ustanowienia czy zlecenia, lecz z ustanowienia Jezusa Chrystusa i Boga Ojca, który Go wskrzesił z martwych". | "Jezus dał im taką odpowiedź: «Zburzcie tę świątynię, a Ja w trzech dniach wzniosę ją na nowo»". | "A jeżeli mieszka w was Duch Tego, który Jezusa wskrzesił z martwych, to Ten, co wskrzesił Chrystusa z martwych, przywróci do życia wasze śmiertelne ciała mocą mieszkającego w was swego Ducha". (zob. 1 Kor 6, 20) |
|
![]() str.179 |
Powyższy werset również nie przeczy boskości Jezusa. Mimo zestawienia "mój" i "wasz", nie w ten sam sposób jest On Bogiem i Ojcem dla Chrystusa i dla nas. Gdyby Jezus był wyłącznie stworzeniem, jak chcą Świadkowie Jehowy, to powiedziałby z pewnością: "wstępuję do Boga naszego". A jednak tak nie było.
|
![]() str.180 |
Jeśli chodzi o pośrednika 1 Tm 2, 5:
|
Święty Paweł
|
2008
|
|
![]() str.2595 |
|
![]() str.180 |
Świadkowie Jehowy po raz kolejny stawiają fałszywą tezę, z którą potem walczą. W którym miejscu Świadkowie Jehowy w nauce o Trójcy Świętej wyczytali, iż Jezus Chrystus jako jedyny pośrednik załatwiał sprawy sam ze sobą albo jest dwoma osobami? Czy Świadkowie Jehowy zauważyli, iż w 1 Tm 2, 5 jest mowa, iż tym pośrednikiem jest Jezus Chrystus, człowiek?
1 Tm 2, 5
|
|
Dwie natury w Synu Bożym: boska i ludzka.
|
![]() str.180 |
Po raz kolejny postawiona fałszywa teza ("Byli jedno, ale nie cieleśnie"), z którą potem walczą. W którym miejscu Świadkowie Jehowy w nauce o Trójcy Świętej wyczytali, iż Jezus Chrystus wraz z Ojcem są jedno cieleśnie?
Komentarz do J 20, 29-39
str.204
|
|
str.207
|
|
![]() str.181 |
Świadkowie Jehowy znowu używają wersetów do walki z boskością Jezusa mówiących o Jego człowieczeństwie.
|
|
|
![]() str.181 |
Świadkowie Jehowy nie przedstawili żadnych dowodów na nieistnienie Trójcy Świętej. Jedynie co potrafili, to przedstawiać Trójcę Świętą w absurdalnym i zakłamanym świetle.