Świadkowie Jehowy w roku 1952 wydali taki oto traktat:
|
str.2 |
Szkoda, że Świadkowie Jehowy nie wymienili z nazwy tych sekt katolickich czy protestanckich. Byłoby prościej. Jak widzimy, Świadkowie Jehowy cytują Encyklopedię Katolicką. Jaki wniosek możemy wyciągnąć z Encyklopedii katolickiej? A więc: jest jeden Bóg, nie ma trzech bogów, wszystkie Osoby są współwieczne, współrówne, są niestworzone i wszechmocne. Pamiętajmy - Osoby. Mowa jest oczywiście o przymiotach Boga, które te Osoby posiadają. A jaki wniosek wyciągają sami Świadkowie Jehowy? Zobaczmy:
|
A w którym to miejscu Świadkowie wyczytali w Encyklopedii o "trzech Bogach"? W Encyklopedii pisze o jednym Bogu, Świadkowie Jehowy widzą tam trzech. W którym też miejscu Świadkowie Jehowy wyczytali o "trzech Wszechmocnych"? Albo Świadkowie Jehowy nie znają katolickiej wykładni albo sprowadzają ją świadomie do absurdu.
Co mówi Katolicki Katechizm Ludowy o Trójcy Świętej:
|
wyd.1911 |
|
A co mówi o Trójcy Świętej "Atanazjański Symbol wiary" (V-VI w. po Chr.):
|
|
Sprawa jest oczywista. Nie ma trzech Bogów, nie ma trzech wszechmocnych, nie ma trzech panów - jeden jest Bóg, jeden jest Wszechmocny, jeden jest Pan. Każdą z Osób osobno Bogiem nazywamy. W KKK czytamy:
|
|
Nie ma trzech Bożych natur, bo wówczas mieliśmy trzech bogów (tryteizm), jest jednak jedna i ta sama natura Boża, ponieważ jest jeden Bóg. Istotą bytu nazywamy to, co sprawia, że dany byt jest tym czym jest. To znaczy, że posiada on określoną naturę, a ta z kolei jest istotą w działaniu. W Bogu istota utożsamia się z Jego przymiotami, a ściśle mówiąc każdy przymiot stanowi o naturze Boga. Możemy powiedzieć, że Bóg jest samym miłosierdziem, miłością czy istnieniem. W Bogu więc każdy przymiot tworzy Jego naturę. W stworzeniach zaś nie i nigdy. Bo jeśli człowiek jako indywidualna osoba jest miłosierny, to jest to jego przymiot i nie stanowi natury wszystkich ludzi.
Osoby w Bogu są różne:
|
Na jakiej więc podstawie Świadkowie Jehowy wyciągają wniosek, iż jest trzech Bogów i trzech Wszechmocnych, jak możemy przeczytać w:
|
str.2 |
Nauka katolicka o Trójcy Świętej jest niezmienna. Podałem cytaty z różnych okresów, a mimo to Świadkowie Jehowy wymyślają swoje teorie o trzech bogach.
Co dalej możemy przeczytać:
|
Jak mógł się "wślizgnąć" ten termin pod koniec drugiego wieku, skoro Świadkowie Jehowy w tej publikacji twierdzą:
|
wyd.1989 |
|
W tej publikacji:
1985 Nr 6 |
str.23 |
widzimy, iż coś się wyślizgnęło w znaku elizji. Co takiego? Zobaczmy w innej publikacji Świadków Jehowy:
1967 Nr 22 |
str.11 |
A więc mamy w tej publikacji dość istotną informację, przemilczaną później (Strażnica 1985 Nr 6 str.23). Dlaczego Świadkowie Jehowy to czynią i jaki mają w tym cel?
Natomiast w tej publikacji Świadkowie Jehowy napisali, że po roku 70 po Chr. wprowadzono Trójcę:
15 kwietnia 1989 |
str.5 (błąd daty wydania wewnątrz numeru) |
Wygląda na to, że nauka ta istniała już za życia św. Jana, choć samo słowo pojawiło się już w drugim stuleciu.
Dalej Świadkowie Jehowy w swojej publikacji o Trójcy, podają przykłady pogańskich trójc:
|
|
To są triady bogów, a więc nie ma to nic wspólnego z chrześcijańską wiarą w Trójcę Świętą - jednego Boga w trzech Osobach.
Następnie Świadkowie Jehowy powołują się na:
|
A dlaczego Osoby w Bogu nie mogą być sobie równe, współwieczne, skoro mają jedną i tą samą naturę?
|
A więc "dwójca" jest możliwa, a Trójca już nie, bo nie jest wymieniona trzecia Osoba? Wcześniej Świadkowie Jehowy pisali, że Pismo Święte łącznie wymienia Ojca i Syna i Ducha Świętego, lecz to nie jest dowód na istnienie Trójcy Świętej.
Poniżej możemy przeczytać o rodzajniku:
|
|
A cóż to za nowoczesny przekład, który rzeczownik Theos zamienia na przymiotnik? A cóż to za przekład, który tłumaczy, że "Słowo był pewnym bogiem?". A cóż to za przekład, który tłumaczy, że Słowo "był", a nie "było":
|
![]() |
![]() wyd.1997 |
J 1, 1
|
|
A więc znowu jest możliwa "pewna dwójca". Czyli co? Dwie osoby mogą być jednym Bogiem? A co ma wspólnego cały kontekst J 10,30 z J 17,21?
|
Oczywiście, że zaimek "ten" odnosi się do Chrystusa. Kontekst wskazuje nam też na boskość Chrystusa. O tym Świadkowie Jehowy już nie wspominają:
1 Tm 3, 14-16
|
"Dom Boga" jest Kościołem (ekklesia) Boga, który "On nabył własną krwią" (Dz 20,28):
Dz 20, 28
|
|
|
Dlatego Jezus jest tak nazwany, bo będąc Bogiem (J,1,1) jest zarazem Stwórcą (Hbr 1,10), dał początek wszelkiemu stworzeniu:
Wydawnictwo Księży Sercanów |
Kraków 2003 |
|
|
|
|
Dlatego Jezus tak powiedział, bo jest jednocześnie Bogiem i człowiekiem:
|
|
|
Tutaj mamy klasyczny przykład sprowadzania nauki o Trójcy Świętej do absurdu. Świadkowie Jehowy postawili sobie tezę, że Ojciec i Syn to jedna osoba, potem ośmieszają i wyciągają wniosek, że Jezus w takim razie nie mógł modlić się do siebie. Fałszywa teza i fałszywy wniosek. Należy tylko ubolewać, że wielu Świadków Jehowy daje się na to nabrać. Świadkowie Jehowy dobrze wiedzą (redaktorzy), że w nauce o Trójcy Świętej jest mowa o trzech różnych Osobach. Ojciec nie jest tą samą Osobą co Syn i odwrotnie. Chrystus więc jako człowiek modlił się do swego Ojca.
|
Termin "wylać" jest terminem metaforycznym. Takim przykładem jest zdanie: "Anna powiedziała: wylałam duszę swoją przed Panem" (1 Sm 1:15). W Księdze Ezechiela 22:15 jest powiedziane: "Rozproszę cię pomiędzy obcymi narodami i rozleję po obcych krajach"; Ps 22:15 - "rozlany jestem"; Hi 10:10 - "Czy mnie nie zlałeś jak mleko". Czy należy brać to dosłownie? Pismo Święte stosuje zamiennie różne określenia dotyczące posłania Ducha Św.: "tchnę", "poślę", "dam wam". Świadkowie Jehowy też pytają jak można chrzcić osobą? Zapytajmy jak można chrzcić ogniem ("chrzcić będzie Duchem Świętym i ogniem", Mt 3:11), przecież chrzest kojarzy się z wodą. Chrzcić Duchem Św., to zanurzać w Nim, tak samo jak zanurzać w Chrystusie (Rz 6:3).
|
Pismo Święte na tyle wspomina o Duchu Świętym, na ile jest to potrzebne. Jeśli chodzi o św. Szczepana, to Świadkowie Jehowy przemilczeli pierwszą część wersetu, który mówi nam o Duchu Świętym: "A on pełen Ducha Świętego patrzył w niebo i ujrzał chwałę Bożą i Jezusa, stojącego po prawicy Boga" (Dz 7:56). Poza tym: "Czyż nie wiecie, że ciało wasze jest świątynią Ducha Świętego, który w was jest" (1Kor 6,19), więc św. Szczepan nie musiał Go oglądać w niebie.
|
Jest rzeczą oczywistą, że Boga w Trójcy jedynego nie da się "przeniknąć rozumem". Ale rozum nam podpowiada, by nie sprowadzać nauki o Trójcy Świętej do absurdu, a potem udowadniać, że nauka ta jest rzekomo niebiblijna.
|
Werset z Listu do Koryntian wcale nie przeczy nauce o Trójcy Świętej. Owszem jest jeden Bóg i jeden Pan, a św. Paweł w innym miejscu dodaje, że jest jeszcze jeden Duch:
|
1 Kor 12, 4-5.11
|
Rozdawać dary i jeszcze tego chcieć, potrafi tylko osoba. A osoba w ujęciu filozoficznym to: "jednostkowa substancja rozumnej natury".
|
Autor jakby przeczył twierdzeniom Świadków Jehowy. Zobaczmy:
Za 4, 6
|
Sięgnijmy jeszcze do oryginału:
|
![]() |
![]() |
Za 4, 6
|
Krótkie podsumowanie traktatu:
|
PRAWDA ANI FAKTY W TYM TRAKTACIE SIĘ NIE LICZĄ
Warto jeszcze zwrócić uwagę na ten aspekt. Otóż w tej publikacji czytamy:
|
|
Jak widzimy, Świadkowie Jehowy po raz kolejny sprowadzają dogmat o Trójcy Świętej do absurdu i stawiają tezę, że Bóg jest w jednej osobie, by potem wysuwać zarzuty, o których czytamy w tym fragmencie. Nie jest prawdą, że "ten ››jedyny Bóg‹‹" w trójcy świętej umarł". Umarł Syn Boży, Jezus Chrystus, a nie Trójca Święta. Trójca Święta to jeden Bóg w trzech Osobach, a nie w jednej osobie. To Syn Boży (nie Ojciec) stał się człowiekiem, nie przestając być Bogiem (Flp 2, 6n), i to Syn Boży będąc człowiekiem umarł i zmartwychwstał.
W tym samym artykule "mnożą" osoby:
|
Tutaj dla odmiany piszą o różnych Osobach w jednym Bogu, czyli "trzy osoby w jednem bóstwie". I słusznie. Taka jest nauka. Należy też przypomnieć, iż nie stosujemy do Boga liczb matematycznych, gdyż one są wielkościami określonymi, a jeśli mówimy o liczbie nieskończonej, to jedynie w sensie potencjalnym, a przecież Bóg jest nieogarniętym bytem i wiekuistą aktualnością. Z tych racji wszelkie dodawanie, mnożenie i dzielenie w Bogu nie ma sensu; gdybyśmy np. dodawali osoby w Bogu 1+1+1=3 i mówili o trzech bogach wykazalibyśmy wielką ignorancję prawdy o Trójcy Świętej; wszystkie osoby boskie są jednakowo nieskończone, a nieskończoności nie możemy dodawać i nie wolno mówić o trzech nieskończonościach; każdy z trzech posiada to samo nieograniczone dobro. Wolno nam powiedzieć, że istnieją trzy osoby, tj. trzej posiadający jedno bóstwo, a nie ma trzech Bożych natur czyli trzech bogów. Dlatego nie ma sensu zarzut: trzy jest jeden, a jeden jest trzy; pojęcia, za pomocą których wyrażamy Bożą nieskończoność, nie są sprzeczne, gdyż mówimy, że "trzy" oznacza sposoby posiadania bóstwa, a "jeden" wskazuje na jedną naturę bóstwa.
Świadkowie Jehowy w swej walce z nauką o Trójcy Świętej, co robią? Bronią tej nauki:
|
O co więc chodzi Świadkom Jehowy?
Świadkowie Jehowy wydali folder:
|
|
|
|
|
|
|
oraz mapę pokazującą ośrodki Domu Betel. Ciekawe jest to, że w nazwie nie jest United States Bethels (liczba mnoga), lecz United States Bethel (liczba pojedyncza):
|
|
|
|
|
|
|
Tak jak nie ma trzech Bethels (zob.mapę) tylko jeden Bethel, tak nie ma trzech Bogów, tylko jeden Bóg. Każdy z tych ośrodków: Brooklyn, Patterson i Wallkill jest jednym Bethel. Dla Strażnicy w USA może istnieć jeden Bethel w trzech różnych ośrodkach, a nie może istnieć jeden Bóg w trzech różnych Osobach.
Tak jak nie ma trzech Bethels (zob.mapę) tylko jeden Bethel, tak nie ma trzech Bogów, tylko jeden Bóg. Każdy z tych ośrodków: Brooklyn, Patterson i Wallkill jest jednym Bethel. Dla Strażnicy w USA może istnieć jeden Bethel w trzech różnych ośrodkach, a nie może istnieć jeden Bóg w trzech różnych Osobach.
|
|
Świadkowie Jehowy sami potwierdzają diagram przedstawiający Trójcę Świętą w książce:
zob. |
wyd.1994 |
|
Ojciec nie jest Synem, Syn nie jest Ojcem, Ojciec nie jest Duchem Świętym, Syn nie jest Duchem Świętym, Duch Święty nie jest Ojcem i nie jest Synem, natomiast każda z Osób: Ojciec i Syn i Duch Święty jest Bogiem. Czy analogia Bethel (Domu Betel) jest tylko przypadkowa?