![]() |
![]() |
Wyliczenie daty 1925 związane było z wyznaczeniem na ten czas „roku jubileuszowego”. Była to nowa koncepcja prezesa Towarzystwa Strażnica J. F. Rutherforda (1869-1942), która pojawiła się, jako szeroko reklamowana, w roku 1918. Powstała ona właściwie nieco wcześniej, bo w roku 1917. Zanim ją przedstawimy, przypomnijmy poprzednie wyliczenie „roku jubileuszowego” (datowanego na rok 1874), ukazane przez poprzedniego prezesa tej organizacji C. T. Russella (1852-1916). Zachowane jest ono w jego książkach, które drukowano w języku polskim do roku 1925 (po angielsku do roku 1927), a reklamowano aż do roku 1930 (patrz np. Wyzwolenie 1929 s. 351; Strażnica 01.11 1929 s. 322; Strażnica 01.04 1930 s. 111; Złoty Wiek 15.07 1930 s. 224).
Zastanawiający jest fakt, jak głosiciele Towarzystwa Strażnica godzili w myślach tak odległe od siebie dwie daty. Wpierw bowiem „jubileusz” był wyznaczony na rok 1874, a później zmieniono go na rok 1925!
Jak w latach 1917-1925 (a nawet 1917-1930) uzgadniano dwa rodzaje publikacji z dwoma różnymi datami „roku jubileuszowego”?
Jednego, który już trwa, i drugiego, który ma dopiero nastąpić!
Oto wspomnienie o „starej” nauce, o jubileuszu od roku 1874 i wypowiedź C. T. Russella o niej:
„Innej wskazówki chronologicznej doszukiwano się w postanowieniu Bożym w sprawie roku jubileuszowego, czyli roku wyzwolenia, przypadającego w starożytnym Izraelu co 50 lat po serii siedmiu okresów siedmioletnich, z których każdy kończył się rokiem sabatnim. (...) Obliczenia oparte na tym cyklu doprowadziły do wniosku, że być może jesienią 1874 roku nastał dla całej ziemi większy rok jubileuszowy, że chyba właśnie wtedy powrócił Pan i rozpoczęła się jego niewidzialna obecność oraz »czas naprawienia wszystkich rzeczy« (Dzieje 3:19-21, Bg)” (Świadkowie Jehowy – głosiciele Królestwa Bożego 1995 s. 631);
„[pytanie do C. T. Russella z roku 1905] Kiedy rozpocznie się wielki jubileusz świata i czy jubileusz jest czymś innym od Tysiąclecia?
Odpowiedź. – Nie, jest to dalszy ciąg obrazu. Znajdujemy się w czasie wielkiego jubileuszu już teraz. Ktoś może powie: My jednak nie widzimy restytucji! Zauważmy więc, jak było w figurze. Czy jubileusz rozpoczął się wśród nocy i czy zaraz każdy powrócił do swej posiadłości? Nie, ludność ani nie wiedziała, że jubileusz nadszedł, lecz kapłani mieli to ogłosić ludowi przez trąbienie w pewnego rodzaju srebrne trąby. Obecnie znajdujemy się w pozafigurze tego czasu. Wy trąbicie w srebrne trąby prawdy w waszym sąsiedztwie, a ja trąbię w swoim; ogłaszamy jubileusz” (Co kaznodzieja Russell odpowiadał na zadawane jemu liczne pytania 1947 [ang. 1917] s. 197).
Później, w latach 1917-1918, pojawiła się nauka o „roku jubileuszowym” 1925. Towarzystwo Strażnica tak oto wspomina tamtą wykładnię:
„W książce wydanej także w roku 1920 powiedziano, że jeśli 70 pełnych jubileuszy liczyć od przyjętej podówczas daty wejścia Izraelitów do Ziemi Obiecanej (...), mogłoby to wskazywać na rok 1925” (Świadkowie Jehowy – głosiciele Królestwa Bożego 1995 s. 632).
Wreszcie, jak się wydaje, w roku 1922 odrzucono definitywnie jubileusz wiązany z rokiem 1874:
„Czy daty 1874 i 1925 są początkami dwóch czasów restytucji? (...) My uważamy, że figura jubileuszu zaczęła się liczyć w roku 1575 przed Chr., 3500-letni okres, obejmujący figurę skończyć się musi w roku 1925-ym, i że wtenczas musi zacząć się funkcjonowanie pozafigury. Wynika zatem z tego, że w roku 1925-ym nastąpi początek restytucji wszystkiego, co stracono...” (Strażnica 01.12 1922 s. 378 [ang. 01.11 1922]).
Dziwne jest to, że w innych publikacjach wymienioną restytucję łączono jednak z rokiem 1874:
„Rok ten (1874) zaznaczył wtórą obecność naszego Pana (…) Restytucja zaczęła się w roku 1874” (Strażnica 15.04 1924 s. 117 [ang. 01.04 1924]).
„Jehowa posłał Eljasza. Zgodnie z tym faktem, restytucja rozpoczęła się w 1874 roku” (Strażnica 01.12 1927 s. 366).
W tabeli ukazujemy porównanie nauki o „roku jubileuszowym” 1874 i 1925.
Nadszedł Czas 1919 (ang. 1889) | Miljony ludzi z obecnie żyjących nie umrą! 1920 |
---|---|
„Zaczynamy obliczać od wejścia Izraela do ziemi Chananejskiej, aby dowiedzieć się kiedy Jubileusze miały się skończyć. I tak: 19 Cykli z Jubileuszami (50 lat każdy) = 950 lat 51 Cykli bez Jubileuszów (49 lat każdy) = 2499 lat 70 Cykli przeto obejmuje peryod 3449 lat. Peryod ten 3449 lat rozpoczynający się od wejścia do Chanaan [1575 r. przed Chr.], kończy się w Październiku, R. P. 1874 (...). Okres 70-ciu cykli, jak powyżej wykazano, od rozpoczęcia się porządku Jubileuszowego po wejściu do ziemi Chananejskiej, aż do pozafigury, Wielkiego Jubileuszu czyli Restytucyi, skończył się w Październiku, R. P. 1874” (s. 213-214); „Wielki, pozafiguralny Jubileusz, Czasy Restytucyi za wszystkie rzeczy, rozpoczął się w roku 1874, kiedy to zaczęła się obecność Wielkiego Przywróciciela” (jw. s. 413). Patrz też jw. strony 191-220, gdzie opisano szczegółowo tę kwestię. |
„Zrozumienie systemu jubileuszowego, który Jehowa wprowadził u Izraela, rzuca wiele światła na zbliżające się przyszłe wypadki. (...) Na innem miejscu Pisma Świętego czytamy, że miało się odbyć siedmdziesiąt lat miłościwych (Jeremiasz 25:11; 2 Kroniki 36:17-21). Proste obliczenie tych lat miłościwych wykazuje nam następujący fakt: Siedemdziesiąt lat miłościwych po pięćdziesiąt lat każde uczyni 3500 lat. Ten okres czasu zacząwszy się od 1575 roku przed Rokiem Pańskim 1-ym z konieczności przywiodły nas do jesieni 1925-go roku, o którym to czasie symbol się kończy a jego wielki antysymbol się zaczyna. Czegóż tedy mamy się spodziewać? W symbolu musiało być kompletne przywrócenie, a zatem wielki antysymbol musi zaznaczyć się początkiem przywrócenia wszechrzeczy” (s. 59 [wydanie polonijne, s. 76-77]); „Ostatni rok tych 3500 lat będzie sam rokiem jubileuszowym, świadczącym o antysymbolu, wielkim Jubileuszu Restytucji” (s. 76) [wydanie polonijne, s. 99]. |
Charakterystyczne dla obu wyliczeń „lat jubileuszowych” jest to, że rok 1874 i 1925 otrzymuje się po dodaniu do tego samego roku 1575 przed Chr. pewnej ilości lat. W pierwszym przypadku jest to okres 3449 lat, a w drugim 3500 lat.
O późniejszych zmianach dotyczących „roku jubileuszowego” powiemy w rozdziale Reinterpretacja jubileuszy.
![]() |
![]() |