Kto jest "prawdziwym Bogiem"? (cz.1)
Autor: Piotr Andryszczak
Świadkowie Jehowy w tej publikacji:
zatytułowali artykuł:
i twierdzą, iż:
a dalej czytamy:
Na takie pytanie odpowie pewnie Świadek Jehowy. Ale czy jest to zgodne ze Słowem Bożym? Czy tak odpowiadają chrześcijanie? Przyjrzyjmy się bliżej wersetowi, na który powołuje się anonimowy autor artykułu:
Choć wcześniej zupełnie inaczej tłumaczyli werset 3:
Czy wiedza o Bogu prowadzi do życia wiecznego? W chrześcijańskim rozumieniu "wiedza o Bogu" byłaby niczym innym jak tylko teologią. Teologię jako taką Świadkowie Jehowy odrzucają, bo to dla nich "filozofia", w ich rozumieniu oczywiście. Jednak to nie "wiedza" w imię Bożej, objawionej prawdy prowadzi do życia wiecznego, lecz wiara:
Mk 16,16-18
|
Wiarę mamy dzięki łasce Bożej:
Rz 6,23
|
Nie przez "nabywanie wiedzy":
tylko dzięki wierze i łasce Bożej możemy dostąpić życia wiecznego. To "nabywanie przez nich wiedzy", to chyba w domyśle dotyczy Świadków Jehowy, którzy "studiują" publikacje Towarzystwa Strażnica.
Takie tłumaczenie J 17,3:
zmieniono na:
Biblia Tysiąclecia tak tłumaczy:
J 17,3
|
J 17, 3
Jak widzimy, nie padają tam słowa: nabywanie przez nich wiedzy. Zobacz poniżej lewą szpaltę w wydanym przez Towarzystwo Strażnica:
J 17,3
W tej publikacji:
pojawiają się jacyś anonimowi "znawcy greki":
a tak jest w grece NT:
Komentarz do J 17,3:
Cytowana już publikacja stwierdza:
Tłumaczenie proponowane przez Świadków Jehowy ma już z góry założoną tezę. Przyjrzyjmy się bliżej:
1 J 5,20
1J 5,20
|
1 J 5,20
Świadkowie Jehowy wstawili słowa: "w jedności" oraz: "poprzez", by zatrzeć prawdę o Bóstwie Chrystusa, który jest nazwany prawdziwym Bogiem. Na tym przekładzie widać to jak na dłoni:
1 J 5,20
porównajmy
1 J 5,20
|
1 J 5,20
|
1 J 5,20:
W temacie zaimka:
czytamy:
Taka interpretacja nie jest sprzeczna z Pismem Świętym, ponieważ tekst grecki jest jasny i czytelny. Zastanówmy się do kogo odnosi się zaimek występujący w 1 J 5,20.
Jezus Chrystus jest głównym podmiotem tego wersetu:
Dalej Chrystus jest określony wyraźnie jako "Syn Boga", "Syn Jego" i "Jezus Chrystus". Werset zaczyna się i kończy osobą Jezusa Chrystusa, co jeszcze wyraźniej wysuwa Go na pierwszy plan:
Chrystus jest najważniejszy w tym zdaniu. Św. Jan w J 17,3 nazywa Ojca jedynym prawdziwym Bogiem:
A tutaj Syna również nazywa prawdziwym Bogiem:
Czy w takim razie mamy dwóch prawdziwych Bogów? Odpowiedź brzmi - nie. Zwróćmy uwagę, że w omawianym wersecie jest mowa, iż jesteśmy "w Synu", a nie w Ojcu:
Aby ukryć ten fakt, Świadkowie Jehowy w swoim przekładzie tak oddają ten werset: "jesteśmy w jedności z tym prawdziwym poprzez jego Syna", przez co wypaczają sens tej wypowiedzi. A zatem zaimek ten odnosi się do Jezusa Chrystusa, który jest nazwany "prawdziwym Bogiem i życiem wiecznym".
Jeśli chodzi o poszczególne słowa określenia "prawdziwy Bóg" z 1 Listu św. Jana, to Chrystus Prawdziwym nazwany jest też w:
Ap 19,11
a Bogiem jest nazwany w J 20,28:
Tytuł "życie wieczne" w wersecie (1 J 5,20), choć pochodzi od Ojca to przypisywany jest wprost Chrystusowi:
1 J 5,11
J 11,25
J 14,6
List św. Jana jest poświęcony Jezusowi Chrystusowi. O Nim na początku Listu możemy przeczytać:
1 J 1,1-2
A cośmy usłyszeli o Słowie życia? Zobaczmy:
J 1,1-5