DEKALOG według Świadków Jehowy
Autor: Piotr Andryszczak, uzupełniono: 2017-06-02
W publikacjach Świadków Jehowy trudno znaleźć zarzut, że Kościół Katolicki "sfałszował" Dekalog i m.in. usunął drugie przykazanie: "Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu tego, co jest na niebie wysoko..." (Wj 20, 4), a ostanie przykazanie podzielił na dwa osobne przykazania. Takie zarzuty padają podczas rozmów z ust głosicieli Towarzystwa Strażnica. Warto więc rzucić więcej światła na ten problem. Czy prawdą jest, że Kościół coś usunął i podzielił w Dekalogu? W poniższej publikacji Świadkowie Jehowy cytują DZIESIĘCIORO PRZYKAZAŃ wraz z numeracją:
oraz w tej publikacji:
Wygląda na to, że Świadkowie Jehowy mają dwie wersje pierwszego przykazania:
W tej publikacji:
czytamy:
Na jakiej podstawie Świadkowie Jehowy twierdzą, że akurat ten podział Dekalogu można nazwać "naturalnym"? A czy inny podział może już być nienaturalnym? Zobaczmy, co Józef Flawiusz napisał o przykazaniach i jaki ustala podział:
Możemy też zauważyć, iż Józef Flawiusz nic nie pisze o "pożądaniu żony bliźniego".
Poniższa publikacja:
oraz:
Na jakiej podstawie Świadkowie Jehowy wyciągają wniosek, że "Augustyn i inni" połączyli ze sobą jedne przykazania, a chcąc zachować liczbę 10 przykazań inne podzielili na dwa osobne przykazania? Przecież w Piśmie Świętym mamy brak numeracji przykazań. Nie ma tam ani słowa, że ten werset, to pierwsze przykazanie, a ten werset, to drugie czy tamten werset, to trzecie lub czwarte przykazanie. Należy też nadmienić, iż wersety w Biblii ponumerowano dopiero w roku 1528 (uczynił to S.Pagnin w celu ułatwienia odwoływania się do treści Biblii), więc nie miało to wpływu na numerację samych przykazań.
Zobaczmy jak wygląda tekst w Piśmie Świętym:
Biblia Tysiąclecia
|
|
Wj 20,1-17
Katolicki podział dwóch ostatnich przykazań jako osobnych, ma podstawę w uzgodnieniu z Wj 20 i Pwt 5, w której zakazy pożądania żony i innych rzeczy stanowią osobne przykazania:
Wj 20, 17 |
Pwt 5, 21 |
"Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego. Nie będziesz pożądał żony bliźniego twego, ani jego niewolnika, ani jego niewolnicy, ani jego wołu, ani jego osła, ani żadnej rzeczy, która należy do bliźniego twego»."
|
"Nie będziesz pożądał żony swojego bliźniego. Nie będziesz pragnął domu swojego bliźniego ani jego pola, ani jego niewolnika, ani jego niewolnicy, ani jego wołu, ani jego osła, ani żadnej rzeczy, która należy do twojego bliźniego»."
|
Jak czytamy, rozdzielono tam poszczególne frazy, które dały katolikom podstawę do przyjęcia takiego, a nie innego odczytania dziewiątego i dziesiątego przykazania. Podstawą dla naszego podziału przykazań było też to, że słowa o "pożądaniu domu" (Wj 20, 17) zostały w tekście Pwt 5, 21 przeniesione poza fragment o "pożądaniu żony":
W Piśmie Świętym nie ma numeracji przykazań. Powstały zatem różne podziały Dekalogu:
HELLENISTYCZNY |
PALESTYŃSKI |
AUGUSTIAŃSKI |
I. Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie
|
I. Ja jestem Pan, twój Bóg, który cię wywiódł...
|
I. Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu...
|
II. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu...
|
II. Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu...
|
II. Nie będziesz wzywał imienia Pana, Boga twego, do czczych rzeczy
|
III. Nie będziesz wzywał imienia Pana, Boga twego,
|
III. Nie będziesz wzywał imienia Pana, Boga twego,
|
III. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
|
IV. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
|
IV. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
|
IV. Czcij ojca twego i matkę twoją
|
V. Czcij ojca twego i matkę twoją
|
V. Czcij ojca twego i matkę twoją
|
V. Nie będziesz zabijał
|
VI. Nie będziesz zabijał
|
VI. Nie będziesz zabijał
|
VI. Nie będziesz cudzołożył
|
VII. Nie będziesz cudzołożył
|
VII. Nie będziesz cudzołożył
|
VII. Nie będziesz kradł
|
VIII. Nie będziesz kradł
|
VIII. Nie będziesz kradł
|
VIII. Nie będziesz mówił przeciw bliźniemu twemu kłamstwa
|
IX. Nie będziesz mówił przeciw bliźniemu twemu kłamstwa
|
IX. Nie będziesz mówił przeciw bliźniemu twemu kłamstwa
|
IX. Nie będziesz pożądał żony bliźniego twego
|
X. Nie będziesz pożądał żony bliźniego twego. Nie będziesz pożądał domu bliźniego
|
X. Nie będziesz pożądał żony bliźniego twego. Nie będziesz pożądał domu bliźniego
|
X. Nie będziesz pożądał domu bliźniego
|
Jak pisarze chrześcijańscy z pierwszych wieków odczytywali przykazania:
Orygenes (ur.185) odczytywał Wj 20,3-4 jako jedno przykazanie:
Klemens Aleksandryjski (ur.150) w:
Klemens Aleksandryjski odwołuje się do pisma Żyda Arystobula (II w. przed Chr.), który wymieniony jest w:
|
2 Mch 1,10
|
2 Mch 1,10
A więc ten podział Dekalogu cytowany przez Klemensa Aleksandryjskiego sięga czasów przedchrześcijańskich.
Warto wspomnieć czym jest katechizacja:
Należy rozróżnić skróconą wersję Dekalogu służącą szybkiemu zapamiętaniu (formuła katechetyczna) od tekstu Pisma Świętego (zob. str. 470 i 471):
I |
Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną.
|
II |
Nie będziesz brał imienia Pana, Boga swego, nadaremnie.
|
III |
Pamiętaj, abyś dzień święty święcił.
|
IV |
Czcij ojca swego i matkę swoją.
|
V |
Nie zabijaj.
|
VI |
Nie cudzołóż.
|
VII |
Nie kradnij.
|
VIII |
Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu.
|
IX |
Nie pożądaj żony bliźniego swego.
|
X |
Ani żadnej rzeczy, która jego jest.
|
O. Jacek Salij OP o trzecim przykazaniu Dekalogu:
"3. Pamiętaj, abyś dzień święty święcił":
str.274
|
str.275
|
str.276
|
str.277
|
str.278
|
str.279
|
Omówienie całościowe Dekalogu: