"Prawda o Bogu i Jezusie"
wg Świadków Jehowy
Autor: Piotr Andryszczak, dodano: 2019-12-06
W jednej z publikacji Świadków Jehowy, w Strażnicy Nr 1 z 2020 roku, podjęto po raz kolejny temat, kim jest Bóg i kim jest Jezus Chrystus:
Przyjrzyjmy się w jaki sposób omówiono te tematy.
Którzy to ludzie oddają cześć wielu bogom? Szkoda, że Świadkowie Jehowy nie napisali, kto to. My wierzymy w jednego Boga i Jemu oddajemy cześć i chwałę:
Chwała należy się Ojcu i Synowi i Duchowi Świętemu:
| Flp 4, 20 |
2 P 3, 18 |
1 P 4, 14 |
|
"Bogu zaś i Ojcu naszemu chwała na wieki wieków. Amen."
|
"Wzrastajcie zaś w łasce i poznaniu Pana naszego i Zbawiciela, Jezusa Chrystusa! Jemu chwała zarówno teraz, jak i do dnia wieczności! Amen. "
|
"Błogosławieni [jesteście], jeżeli złorzeczą wam z powodu imienia Chrystusa, albowiem Duch chwały, Boży Duch na was spoczywa."
|
W Iz 42, 8 Bóg nie powiedział: "Ja jestem Jehowa". To nie jest imię Boga! W tym wersecie w j. hebrajskim występuje tetragram JHWH, z punktacją masorecką, a nie "Jehowa":
Iz 42, 8
Przypomnijmy, iż Świadkowie Jehowy sami podkreślają, że poprawna wymowa brzmi Jahwe:
Świadkowie Jehowy nie wiedzą albo nie chcą wiedzieć, iż Jahwe, to nie jedyne imię Boga:
| Iz 63, 16 |
Am 5, 27 |
Iz 57, 15 |
1 P 4, 13. 16 |
|
"„Odkupiciel nasz to Twe imię odwieczne”"
|
"„mówi Jahwe, Bóg Zastępów to imię Jego”"
|
"„którego stolica jest wieczna, a imię Święty”"
|
"„powodu imienia Chrystusa (...) niech wychwala Boga w Tym imieniu”"
|
| Ef 3, 14n |
Hbr 11, 16 |
Wj 34, 14 |
Wj 3, 13n. |
Pnp 1, 3 |
|
"„przed Ojcem od którego bierze swe imię wszelkie ojcostwo”"
|
"Dlatego Bóg nie wstydzi się nosić imienia ich Boga” tzn. Boga Abrahama, Boga Izaaka, Boga Jakuba"
|
"„bo Jahwe ma na imię Zazdrosny...”"
|
"„jakie jest Jego imię (...) odpowiedział Bóg Mojżeszowi: Jestem, Który Jestem”"
|
"„olejek rozlany - imię Twe” - alegoria stosowana do Jahwe lub Chrystusa"
|
Pan to również imię: "A na szacie i na biodrze swym ma wypisane imię: KRÓL KRÓLÓW I PAN PANÓW." (Ap 19, 16). O "Jehowie" w Dn 9, 4 ani słowa:
Dn 9, 4
O "Jehowie" ani słowa w Dn 9, 4. Tam jest tetragram JHWH. Zauważmy też, że w tym wersecie mamy modlitwę do JHWH takimi słowami: "O Panie Boże...". Czyli Pismo Święte ukazuje nam modlitwę do Boga, właśnie w ten sposób.
Świadkowie Jehowy na tej ilustracji manipulują imieniem Bożym. Z lewej strony twierdzą, że imię Boga "w oryginale" pojawia się "jakieś 7000 razy", następnie widzimy otwartą Biblię i "JEHOWA to imię Boga", a z prawej strony wymienione są tytuły. Otóż nie jest to prawdą. W oryginale nie występuje słowo "Jehowa", lecz wyłącznie tetragram JHWH. Świadkowie Jehowy chcą wmówić czytelnikom, że Bóg posiada tylko jedno imię "Jehowa", a Bóg, pan, Ojciec, to jedynie tytuły.
Błędną formę imienia Bożego "Jehowa" z uporem powielają Świadkowie Jehowy w swoich publikacjach, mało tego, włożyli to słowo do swojej Biblii w 237 miejscach.
W „Chrześcijańskich Pismach Greckich...” w 237 miejscach za określenie Pan
wstawili słowo „Jehowa”. W wielu z tych przypadków my odnosimy tytuł „Pan” do
Syna, a nie do Ojca. Aby usprawiedliwić ‘poprawianie’ Biblii ŚJ powołują się na
kilka fragmentów greckiego ST, tzw. Septuaginty, które zawierają tetragram JHWH,
a nie określenie Kyrios tzn. Pan. Mówią, że odstępczy chrześcijanie
usunęli z NT imię Jehowa, które tam było (!?). Najstarsze istniejące papirusy NT
z II w. po Chr., nie potwierdzają koncepcji ŚJ. Wynikałoby wobec tego, że
usunięcia dokonano w I w., za życia św. Jana i jego uczniów, co jest absolutnie
niemożliwe. Nie wiadomo też, czy pierwsi chrześcijanie korzystali z Septuaginty,
która zawierała tetragram JHWH. Było przecież wiele egzemplarzy, więc i takie,
które tetragramu nie posiadały. Potwierdza to cały NT (cytujący fragmenty ST),
greckie księgi ST, jak i cytaty z Biblii w pismach chrześcijan pierwszych
wieków, których też posądzają ŚJ o usuwanie tetragramu JHWH. Po co pierwsi po
Apostołach chrześcijanie mieliby usuwać z Biblii tetragram JHWH, jeżeli sami w
niektórych pismach używali imienia Boga zapisując je po grecku jako Jawe,
Iauai, Iaue, a dotyczy to Klemensa Aleksandryjskiego (ur. 150) i
Orygenesa (ur. 185) („Imię Boże...” s. 7). To, że Apostołowie korzystali z
Septuaginty, która nie zawierała tetragramu, a określenie Kyrios (Pan)
potwierdza Hbr 1:10. Autor listu cytuje w nim Ps 102:26, według Septuaginty,
zastosowując go do Jezusa (ŚJ podobnie; „Prowadzenie rozmów...” ed. 1991 s. 378;
ed. 2001 s. 374). Gdyby Septuaginta, z której korzystali Apostołowie, zawierała
w Ps 102:26 imię Jahwe, to wynikałoby z tego, że w Hbr 1:5-9 Bóg Ojciec
przemawia do Jahwe (!). Psalm ten bez wątpienia w ST hebrajskim odnoszony
jest do Jahwe, co potwierdza tam wiersz 1 i dziewięciokrotne występowanie
w nim tetragramu. Autor skorzystał jednak z tego, że jego Septuaginta zawiera w
Psalmie określenie „Pan” i mógł tym samym zastosować te słowa do Syna,
jednocześnie podkreślając równość Osób Ojca i Syna. Patrz też 1P 2:3 omówiony w
rozdz. Imię Chrystusa pkt 10.2. Fragmenty Septuaginty zawierające
tetragram nie świadczą też o tym, że imię Jahwe było wymieniane przez
czytającego. Kpł 24:16 według Septuaginty uczy: „Kto będzie wymieniał imię Boże
umrze śmiercią”. Wobec tego nie mogła Septuaginta raz zachęcać do wymawiania
tego imienia, a równocześnie zakazywać używania go. Wynika z tego, że i Żydzi
hellenistyczni czytali w miejscach występowania tetragramu JHWH imię Pan. ŚJ,
kiedy im to wygodne, sami pośrednio potwierdzają to, że oryginalny NT nie
zawierał imienia Jehowa. Piszą bowiem: „Manuskrypt, o którym mowa, znaleziono w
roku 1892 (...). Chodzi o sporządzony w końcu II lub na początku III wieku n.e.
odpis tłumaczenia czterech Ewangelii na język starosyryjski - dialekt języka
aramejskiego, który był w użyciu za dni Jezusa. Niektórzy uczeni przypuszczają,
że przekładu tego dokonano pod koniec pierwszego stulecia. (...) Po prostu
okazuje się, że dzisiejszy tekst Biblii jest
zasadniczo taki sam, jak tekst zredagowany
przez pierwotnych pisarzy” (Przebudźcie się! Nr 2, 1989 s.
27)." (s.174-175)
W Strażnicy nie może zabraknąć też walki z Bóstwem Jezusa Chrystusa:
Świadkowie Jehowy twierdzą, że Bóg jest niewidzialny i żaden człowiek Go nie widział. Chrześcijanie natomiast wierzą, że Jezus jest Bogiem. Ale skoro żaden człowiek Boga nie widział, więc jasne jest, że Jezus nie może być Bogiem, bo przecież był na ziemi i był widziany przez wielu. Tylko, że słowa "człowiek" nie ma w tym wersecie. Więcej:
List do Rzymian w rozdziale 16 i wersecie 27 nic nie mówi o "Jehowie". Zauważmy, że słowo "Jehowa" Świadkowie Jehowy dopisują tylko w komentarzu, ponieważ w samym wersecie jest mowa o: "Bogu, który jedynie jest mądry, przez Jezusa Chrystusa". Natomiast co z Barankiem, Jezusem Chrystusem? On nie jest wg Świadków Jehowy "godzien otrzymać potęgę i bogactwo, i mądrość", bo rzekomo "Jehowa" jest tylko mądry?
| Ap 5, 12 |
Ap 7, 12 |
|
"mówiących głosem donośnym: Baranek zabity jest godzien otrzymać potęgę i bogactwo, i mądrość, i moc, i cześć, i chwałę, i błogosławieństwo."
|
"mówiąc: Amen. Błogosławieństwo i chwała, i mądrość, i dziękczynienie, i cześć, i moc, i potęga Bogu naszemu na wieki wieków! Amen."
|
Już samo pytanie "Czy Jezus i Bóg to ta sama osoba?", jest pytaniem z tezą i to fałszywą tezą. Towarzystwo Strażnica wmawia swoim czytelnikom, że nauka o Trójcy Świętej mówi, że Ojciec i Syn to jedna osoba. Nie jest to prawdą. Świadkowie Jehowy przedstawiają naukę o Trójcy w fałszywym świetle. W poniższym artykule najpierw przedstawiam dokumenty Kościoła, a w drugiej części nieprawdziwe tezy Świadków Jehowy. Oto materiał dowodowy:
Pismo Święte nic nie mówi o tym, że Bóg stworzył Syna i "Jehowa posłużył się nim" do stworzenia "wszystkich innych istot i rzeczy". Świadkowie Jehowy aby podeprzeć swoją tezę, w swojej Biblii w Kol 1, 16-17 dodali kilka razy słowo "inne", by z Jezusa zrobić stworzenie:
Przyjrzyjmy się poniższym wersetom, które przeczą nauce Świadków Jehowy
| Iz 44, 24 |
Kol 1, 15-17 |
Hbr 1,10 |
|
"Tak mówi Pan, twój Odkupiciel, Twórca twój jeszcze w łonie matki: «Jam jest Pan, uczyniłem wszystko, Sam rozpiąłem niebiosa, rozpostarłem ziemię; a któż był ze Mną?."
|
"On jest obrazem Boga niewidzialnego - Pierworodnym wobec każdego stworzenia4, bo w Nim zostało wszystko stworzone: i to, co w niebiosach, i to, co na ziemi, byty widzialne i niewidzialne, czy Trony, czy Panowania, czy Zwierzchności, czy Władze. Wszystko przez Niego i dla Niego zostało stworzone. On jest przed wszystkim i wszystko w Nim ma istnienie."
|
"Tyś, Panie, na początku osadził ziemię, dziełem też rąk Twoich są niebiosa."
|
(Kol 1, 15) - Pierworodny, tzn. zrodzony przed wszystkimi rzeczami stworzonymi (por. J 1,1-3; Hbr 1, 5). Bóg sam stworzył niebo i ziemię i nie potrzebował do tego żadnego stworzenia. W wyznaniu wiary powtarzamy:
"Zrodzony a nie stworzony"! Zobaczmy też, jak Świadkowie Jehowy przetłumaczyli werset mówiący o zrodzeniu Syna Bożego. Porównajmy dwa przekłady. Jeden z 1997 roku a drugi z 2018 roku:
Hbr 1, 5
Dziwnym trafem, w wersecie tym nie pojawiło się słowo "zrodzić", choć ono występuje w tekście oryginalnym.
Czy Jezus jest stworzeniem czy Stwórcą? Porównajmy dwa wersety:
| Ps 102, 26 |
Hbr 1, 10 |
|
"Ty niegdyś założyłeś ziemię i niebo jest dziełem rąk Twoich."
|
"Tyś, Panie, na początku osadził ziemię, dziełem też rąk Twoich są niebiosa."
|
Świadkowie Jehowy twierdzą, że Jezus został stworzony bezpośrednio przez Boga. Tylko nie wskazali żadnego konkretnego przykładu z Pisma Świętego. Nigdzie nie jest napisane, że Syn Boży został stworzony przez Boga. A te wersety, które Świadkowie Jehowy pokazują jako rzekomy przykład stworzenia, nie mówią tego wprost. Słowo "pierworodny" wcale nie oznacza tego, co chcą Świadkowie Jehowy:
"NT określając Pana słowami „Pierworodny” i „Jednorodzony” mówi, że jest On pierwszym i jedynym zrodzonym, a nie stworzonym (Hbr 1:6, J 3:16, 1J 5:18). Zapytajmy ŚJ, kto rodzi się z człowieka, a kto z Boga. Synem Boga zrodzonym jest przecież Bóg (J 1:18). Określenia -rodny czy -rodzony nie mają nic wspólnego ze słowem stworzony. W języku greckim pierworodny to prototokos, a pierwszy stworzony to protoplastos (Mdr 10:1 wg LXX). Jezus jest określany tylko tym pierwszym terminem, a tym drugim Adam. Zapytajmy też, czy stworzenie może stwarzać? Jezus przecież jest Stwórcą (Hbr 1:10, J 1:3, Iz 17:7, Kol 1:16), a nie stworzeniem." (Włodzimierz Bednarski W obronie wiary, wyd.2015, str.95)
Wierzymy nie tylko w Ojca, ale też w Syna. Jesteśmy też Jego przyjaciółmi "Wy jesteście przyjaciółmi moimi, jeżeli czynicie to, co wam przykazuję." (J 15, 14):
| J 14, 1-2 |
J 6, 47 |
Dz 16, 37 |
|
"Niech się nie trwoży serce wasze. Wierzycie1 w Boga? I we Mnie wierzcie!"
|
"Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Kto we Mnie wierzy, ma życie wieczne."
|
"«Uwierz w Pana Jezusa - odpowiedzieli mu - a zbawisz siebie i swój dom»"
|
Gdyby Jezus powiedział, że jest Bogiem, Jego misja zakończyłaby się bardzo szybko. Natomiast Jego wypowiedzi skłaniają nas, by wiarę w Bóstwo wyznać. Świadkowie Jehowy robią wszystko, by ukryć tę prawdę i tak tłumaczą wersety Pisma Świętego, by pasowały do z góry założonej tezy. Tutaj podam przykłady:
Jeśli chodzi o werset (J 7, 29), który cytują Świadkowie Jehowy wg własnej Biblii, to on w rzeczywistości wygląda inaczej i nie mówi, że Jezus jest "przedstawicielem Boga": "Ja Go znam, bo od Niego jestem i On Mnie posłał" (J 7, 29). Jezus został posłany przez Ojca. W swoim komentarzu Świadkowie Jehowy po raz kolejny manipulują tekstem. Piszą bowiem, iż rzekomo Jezus zwracając się do pewnej kobiety "powiedział o Jehowie". Takie słowa nie padają w Piśmie Świętym. Jezus nic nie mówił o "Jehowie". Jeśli chodzi o słowa z J 20, 17, to mają one takie znaczenie: Mimo zestawienia "mój" i "wasz", nie w ten sam sposób jest On Bogiem i Ojcem dla Chrystusa i dla nas. (Przypis BT). Pismo Święte nic też nie mówi, że "Jehowa wskrzesił Jezusa".
"Jezus zna Boga lepiej niż ktokolwiek inny" - To kim właściwie jest Jezus? Czy stworzenie może znać Boga lepiej od innych stworzeń?
Łk 10, 22