Czy prawdą jest, iż Świadkowie Jehowy głoszą czystą, nieskażoną prawdę biblijną?
15 lipca 1990 |
str.13 |
Świadkowie Jehowy uczyli początkowo, iż Jezus Chrystus powrócił na ziemię w sposób niewidzialny w roku 1874:
zob. wyd.pol.1929 zob. |
str.239 |
1 maja 1934 Nr 9 |
str.141 |
Nadszedł czas, by prawda biblijna zmieniła się i roztaczała inną woń:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Jak to się dzieje, że Świadkowie Jehowy tak badali biblijne proroctwa, że wyszły im dwie daty, rok 1874 i 1914. A co na to Biblia? Czyżby sam Ojciec wyjątkowo objawił Świadkom Jehowy czas powtórnego przyjścia swego Syna, najpierw w roku 1874, a potem w 1914? Zobaczmy, co Pismo Święte mówi nam o Jego przyjściu:
BT wyd.IV |
Mt 24,36
Hbr 9,28 Mt 24,42-44 |
Świadkowie Jehowy jednak się domyślili i podali daty. Mamy tutaj jednak problem. Otóż w tej publikacji przyznają:
8 kwietnia 1993 |
str.4 |
W związku z tym nasuwają się pytania. Które daty okazały się błędne? Czy chodzi o lata 1874 i 1914? A jeśli tak, to kiedy okazały się błędne?
![]() |
![]() Toruń 2015 |
![]() |
Świadkowie Jehowy uczą, że grecki wyraz paruzja należy przetłumaczyć jako "obecność" (w domyśle oczywiście niewidzialną):
15 stycznia 1993 |
str.5 |
Skoro paruzja dot. Chrystusa oznacza "obecność", to Świadkowie Jehowy dalej w artykule twierdzą:
15 stycznia 1993 |
str.5 |
Nie jest prawdą, że Strażnica konsekwentnie przedstawia, "iż od roku 1914 Jezus jest obecny", ponieważ "szczery badacz proroctw biblijnych" może wyczytać w cytowanej już Strażnicy z 1 maja 1934 Nr 9, że Jezus był już obecny od roku 1874:
1 maja 1934 Nr 9 |
str.141 |
Wracając do znaczenia słowa "paruzja", Świadkowie Jehowy powołali się na Słownik grecko-polski Zofii Abramowiczówny w tej publikacji:
zob. wyd.2001 |
str.253 |
ale dziwnym trafem "zapomnieli" podać drugie znaczenie tego słowa
zob. wyd.1962 |
str.450 |
Jak widzimy, Świadkowie Jehowy podali z tego słownika tylko jedno z czterech znaczeń tego słowa, przemilczając znaczenie drugie tzn. "przybycie", które autorka odnosi między innymi do powtórnego przyjścia Chrystusa.
W poniższej Strażnicy cytują również ten sam słownik i podają dwa znaczenia:
1975 Nr 17 |
str.22 |
przemilczając również, że chodzi o powtórne przyjście Chrystusa w Dniu Sądu Ostatecznego (zob. w słowniku Grecko - Polskim pod redakcją Zofii Abramowiczówny).
Świadkowie Jehowy powołują się też na inny słownik w:
zob. wyd.1994 |
str.417 |
Z publikacji Świadków Jehowy wiemy, że uczą oni o niewidzialnej "obecności" Chrystusa od roku 1914. Jaki więc cel miało Towarzystwo Strażnica powołując się na ten słownik? Czy autor myślał o niewidzialnej wizycie królów i cesarzy?
Tutaj mamy kolejny słownik:
15 sierpnia 1996 |
str.11 |
Należy zauważyć, że cytat który przytaczają Świadkowie Jehowy, nic nie mówi o niewidzialności przybycia. Natomiast wynika z tej definicji również to, że najpierw Chrystus przybędzie (wraz z aniołami Mt 13,41; 24,31; 25,31) na Sąd Ostateczny i będzie obecny na tym Sądzie, by oddzielić owce od kozłów (Mt 25,32).
O widzialnej paruzji jest mowa w Starym Testamencie. Słowo parousia użyto w 2 Mch 8,12 na oznaczenie widzialnego, osobistego przybycia wodza Nikanora z wojskiem:
(za zgodą wydawcy) Vocatio |
![]() zob. |
![]() zob. |
2Mch 8,12
|
oraz w Jdt 10,18, gdzie oznacza widzialne przybycie Judyty wraz ze stu mężami (patrz w.17):
Jdt 10,17-18
|
Oto znaczenie słowa parousia w Nowym Testamencie:
|
|
a w komentarzu KUL czytamy:
|
|
|
Mimo tego, że w Nowym Testamencie termin parousia dotyczy widzialnego powrotu Chrystusa na Sąd Ostateczny, Świadkowie Jehowy twierdzą:
1 maja 1993 |
str.11 |
Jeśli tak twierdzą Świadkowie Jehowy, to wizyty królów i cesarzy były niewidzialne dla oczu?
Mało tego, twierdzą, iż Apostołowie:
1974 Nr 17 |
str.2 |
Apostołowie nie zdawali sobie sprawy, a Świadkowie Jehowy dzisiaj zdają sobie sprawę. Gdyby nie Świadkowie Jehowy nikt by się dowiedział, że Chrystus w roku 1914 stał się niewidzialnie obecny. A może uczą tak dlatego, bo nie wiedzą co zrobić z rokiem 1914, wszak uczyli w książce Nadszedł czas (wyd.ang.1907), że w tym roku nastąpi Armagedon (str.101), a przecież jak wiemy z ich publikacji, Chrystus już był w tym czasie obecny od roku 1874 (str.239) i to 15 lat po roku 1914.
Należy zadać też pytanie. Skoro Świadkowie Jehowy uczą, że Chrystus stał się obecny niewidzialnie dopiero w roku 1914, to gdzie był przed rokiem 1914?
Towarzystwo Strażnica głosiło prawdę biblijną, iż "znaki" z Mt 24,29-31; 13, 24-27; Łk 21,25-28 dowodzą "obecności" Chrystusa od roku 1914. Wydając swoje Biblie (PNŚ i Chrześcijańskie Pisma Greckie), na końcu Towarzystwo zamieszcza "Biblijne tematy do rozmów" (zob. i zob.). Jest to dostosowanie konkretnych wersetów biblijnych do interpretacji tej organizacji.
W tej Biblii Świadków Jehowy w rozdziale "Powrót Chrystusa" widzimy umieszczenie Mt 25,31 i Łk 21,25-32:
wyd.pol.1994 |
str.442 |
W roku 1994, w tej publikacji prawda biblijna ulega korekcie i przeniesiono "znaki" z Łk 21,25-32 na przyszłość:
15 lutego 1994 |
str.19 str.20 |
W tej publikacji prawda biblijna ulega kolejnej korekcie i przeniesiono sądzenie z Mt 25,31 (owce i kozły) na przyszłość:
15 października 1995 |
str.19 |
Oczywiście ma to swoje konsekwencje i w wydanym w roku 1997 PNŚ w Biblijnych tematach do rozmów, Świadkowie Jehowy usuwają już niepotrzebne wersety:
wyd.pol.1994 wyd.1997 |
str.1657 |
Porównajmy:
wyd.pol.1994 |
wyd.1997 |
str.442 |
str.1657 |
Świadkowie Jehowy ciągle podkreślają, że w Ewangeliach jest mowa o "obecności", a w swoich publikacjach są niekonsekwentni, bo piszą o "przyjściu" Chrystusa. Powinni się zdecydować na jedną opcję. Jeśli się tak upierają, że jedyną właściwą formą jest "obecność", a nie "przyjście", powinni pisać zawsze "Jezus jest obecny od roku 1914", a nie iż On "przyszedł", jak możemy przeczytać w tych publikacjach:
1 maja 1993 |
str.19 |
1 marca 2004 |
str.16
– przyszedł w roku 1914
– w roku 1918 przyszedł – podczas Armagedonu przyjdzie |
Coś się chyba rozpędzili Świadkowie Jehowy z tym przyjściem Chrystusa. Przypomnijmy, co mówi:
BT wyd.IV |
Hbr 9,28
|
Świadkowie Jehowy już zdążyli zmienić daty powrotu Chrystusa. W tej publikacji uczy się o dwóch powrotach: w roku 1914 i w Armagedonie. Rok 1918 poszedł w zapomnienie:
Tak jest obecnie:
15 lipca 2013 |
str.22 str.6 |
Następcy Apostołów uczyli o widzialnym powrocie Chrystusa:
1 lutego 1992 |
str.19 |
|
|
Didache 16,7:
|
Didache 16,7 po grecku:
|
|
Justyn Męczennik:
Poznań 1926 |
"Dialog z Żydem Tryfonem" I:14,8
str.121 |
Ta publikacja przyznaje, że Justyn Męczennik (ur. 100), Ireneusz (ur. 130-140), Tertulian (ur. 155), Hipolit (ur. przed 170) nauczali o widzialnym powrocie Chrystusa:
1 marca 1997 |
str.10 |
|
![]() |
![]() wyd.1997 |
Ap 1,7
|
Ap 22,20
|