Świadkowie Jehowy co jakiś czas wydają nowe publikacje służące do tzw. studium książki. Służą one praktycznie do przyswojenia doktryn, które podaje do wierzenia Towarzystwo Strażnica. Niektóre wierzenia są nowe, inne się powtarzają. W książce Naśladujmy ich wiarę, wydanej w roku 2013 zaprezentowano kilka postaci biblijnych, zachęcając czytelników, by naśladowali ich wiarę. Zatrzymajmy się na chwilę przy Maryi, Matce Pana Jezusa. Choć temat był już omawiany, to warto do niego wracać. Stronę internetową może odwiedzić nowy czytelnik, a wcześniejsze artykuły mogły zostać niezauważone.
W książce:
wyd.2013 |
m.in. czytamy, jak to anioł przyszedł do Maryi:
str.145 |
Nie jest prawdą, iż anioł w ten sposób zwrócił się do Maryi. Jest rzeczą oczywistą, że cytat pochodzi z Biblii Świadków Jehowy. A tam wszystko jest możliwe. Odczytajmy te słowa, jak zaleca anonimowy autor książki, ale w języku oryginalnym, greckim:
(za zgodą wydawcy) Vocatio | (tab.kod.gram.) |
wyd.1997 |
Łk 1,28
str.239 |
W którym miejscu anioł powiedział: "Jehowa jest z tobą"? Tego słowa po prostu nie ma w tekście greckim. Świadkowie Jehowy wydali tzw. Chrześcijańskie Pisma greckie w przekładzie Nowego Świata w języku greckim. Usunięto w nim słowo kyrios, a wstawiono Jehowa:
zob. wyd.2008 |
str.1277 |
wyd.1989 | str.39 |
wyd.2013 | str.145 |
Czy rzekomo zawiłe dogmaty teologiczne nakazują nazywać Maryję "Matką Bożą"? A może ten tytuł wynika wprost z Biblii, a Świadkowie Jehowy o tym nie wiedzą? Dlaczego w tej książce nie podali konkretnych przykładów, jakie używa się na poparcie używania tytułu "Matka Boża" i z tymi argumentami nie polemizują, tylko z góry zakładają, że jest to zawiłe?
Zobaczmy, co Biblia mówi o Maryi:
1) Maryja będąc "Matką Jego" (J 2:5) i "Matką Jezusa" (J 2:1), który jest Bogiem (J 20:28), jest tym samym Matką Bożą.
2) Mt 1:23 mówi, że Syn Maryi, którego porodziła to "Emmanuel, to znaczy 'Bóg z nami'". Maryja jest więc Matką "Boga z nami", tzn. jest Matką Bożą.
3) Elżbieta nazywa Maryję Matką Pana (Łk 1:43). Tytuł "Pan" w zastosowaniu do Jezusa jest wymienny z określeniem "Bóg". Na przykład Piotr na początku swego listu nazywa Chrystusa "Bogiem i Zbawicielem" (2P 1:1; por. J 20:28), a na końcu "Panem i Zbawicielem" 2P 3:18. Maryja więc, będąc Matką Pana, jest Matką Bożą. Podobnie Ducha Św. raz nazywa się "Duchem Bożym" (Rz 8:14), a innym razem "Duchem Pańskim" Dz 8:39.
4) Anioł Gabriel powiedział do Maryi, że Święte, które z Niej się narodzi, "będzie nazwane Synem Bożym" (Łk 1:35). Określenie "Jednorodzony Syn Boży" (J 3:18) jest wymienne z tytułem "Jednorodzony Bóg" (J 1:18); por. J 20:28, 31 (Bóg i Syn Boży). Maryja więc, będąc Matką Jednorodzonego Syna Bożego, jest Matką Jednorodzonego Boga, tzn. jest Matką Bożą (por. pkt 17.13.). Tę naukę potwierdza św. Ignacy (zm. 107), żyjący współcześnie ze św. Janem, który w liście "Do Kościoła w Efezie" pisał: "Bóg nasz bowiem Jezus Chrystus począł się w łonie Maryi (18:2), "przychodzący w ciele Bóg (...) zrodzony z Maryi i zrodzony z Boga" (7:2).
Jak wynika z tekstów powyżej, wiarygodne informacje na temat Maryi znajdziemy właśnie w Bibliii. Tytuł "Matka Boża" ma podstawy biblijne i nie potrzeba do tego zawiłych teologicznie dogmatów.
Czy do tytułu "Królowej nieba" również potrzeba zawiłych teologicznie dogmatów?
Jedna z publikacji Świadków Jehowy podaje, że tytuł królowej dla Maryi wywodzi się z kultu Izydy i Asztarte:
1 lipca 1991 | str.7 |
Czy Świadkom Jehowy musi wszystko kojarzyć się z pogaństwem? To, że pewne tytuły "przypominają" pogańskie boginie-matki, nie jest żadnym argumentem, iż nie można ich używać w stosunku do Matki Bożej. Co mają wspólnego pogańskie boginie, którym oddawano boską cześć, z Maryją, "Służebnicą Pańską"?
Czy Maryja jest Królową? Owszem! Można to wykazać bez zawiłych teologicznie dogmatów. Wynika to z Pisma Świętego:
1) "Królowanie" Kościół, idąc za przykładem Chrystusa, rozumie jako "służbę" (Mk 10:45, J 1:49). NT nazywa Jezusa, syna Maryi, Królem (J 1:49, Mt 27:11). Matka Króla może zaś być Królową. Kościół jednak zwraca się do Maryi tytułem "Królowa" głównie dlatego, że jest Ona "Służebnicą Pańską" Łk 1:38 (tak jak Syn, Flp 2:7), Służebnicą Króla i Jego Matką.
2) Tytuł Królewski należy się też Maryi z powodu przynależności do królewskiego rodu Dawida (Rz 1:3). Matka Króla w tym rodzie nazywana była "Królową - Matką" (1Krl 15:13, 2Krl 10:13, 1Krl 2:19n.).
3) Królewska godność Maryi wypływa też ze słów obietnicy "współkrólowania" z Jezusem (Rz 8:17, 1P 2:9, Ap 3:21). Jeśli współkrólować mają z Chrystusem wszyscy prawdziwi chrześcijanie, to tym bardziej Maryja "pełna łaski", "błogosławiona między niewiastami" (Łk 1:28, 42).
4) Ap 12:1 mówi o Niewieście, że "na jej głowie korona", a ta jest atrybutem królowania. Maryja, którą Kościół identyfikuje z Niewiastą z Ap 12:1 (por. J 2:4, 19:26), jest więc Królową.
5) Miejsce Maryi-Królowej jest "po prawicy" Jezusa-Króla, to znaczy w niebie, jak zapowiada proroczo Ps 45:10. Choć trzeba odnieść słowo "królowa" z tego Psalmu do "małżonki" Króla, to znaczy do Kościoła (por. Ef 5:25-27, 2Kor 11:2), ale jednak Maryja też stanowi Kościół i jest jego najlepszym owocem oraz jednostkowym ideałem (Łk 1:28, 42).
Świadkowie Jehowy sami uczą o królowaniu Maryi w niebie, więc czemu negują jej tytuły? Dla Świadków Jehowy Maryja może współkrólować, a dla katolików już nie?
8 maja 1996 | str.22 |
wyd.2013 |
str.146 |
Opowieści dziwnej treści:
str.148 |
Jakie znowu przeniesienie życia swego Syna do łona Marii i jeszcze przy pomocy jakieś "czynnej siły"? Gdzie jest o tym napisane w Biblii? Co to za opowieści dziwnej treści? Należałoby zadać pytanie, co się stało z osobą Jezusa w niebie, skoro życie zostało przeniesione? Chrześcijaństwo uczy o Bożym Wcieleniu, czyli: Syn Boży stał się człowiekiem.
Jak należy poprawnie rozumieć słowa z Łk 1,35:
wyd.III |
wyd.1994 |
Łk 1,35
str.150 str.151 |
wyd.2013 |
Opowieści dziwnej treści:
str.148 |
Mam nadzieję, że Świadkowie Jehowy nie mają na myśli teologów katolickich. Maryja po urodzeniu nadal była dziewicą. Tzn., że dziewictwa nie utraciła przez kontakty cielesne z Józefem. Wraz z Józefem żyła w czystości i nie miała już więcej dzieci! Ale o tym w dalszej części artykułu.
Opowieści dziwnej treści:
str.148 |
Gdzie Świadkowie Jehowy wyczytali w Biblii, że Jezus został stworzony przez Boga? Co to za opowieści dziwnej treści?
Opowieści dziwnej treści:
str.149 |
Maryja nie powiedziała, iż jest "niewolnicą Jehowy". Tekst grecki mówi jasno:
Łk 1,38
str.240 |
str.241 |
str.151 Biblia Poznańska (wyd.III) (Poznań 1994) |
Użyte słowo kyrios w tekście greckim potwierdza przekład wydany przez Świadków Jehowy:
1 lutego 1998 |
str.32 |
wyd.1985 |
Łk 1,38
str.252 |
Miłujemy Słowo Boże, więc zgodnie z tą informacją, zapoznajemy się z oryginalnym greckim tekstem Nowego Testamentu. W lewej szpalcie widzimy słowo kyrios (Pan). Na usprawiedliwienie wstawienia słowa Jehowa w PNŚ (prawa szpalta), Świadkowie Jehowy powołują się na przekłady hebrajskie. Najstarszy to J5:
str.252 |
Zobaczmy z którego roku:
str.13 |
A co by było, gdyby nie było takich przekładów? Jednak Świadkowie Jehowy w przypisie podają starsze kodeksy ze słowem Lord (Pan):
str.252 |
str.13 The Kingdom Interlinear Translation... zob. wyd.1985 |
W wydanym przez Świadków Jehowy Przekładzie Nowego Świata po grecku, wstawiono słowo "Jehowa", zamiast występującego w oryginale słowa kyriu:
|
|
wyd.2008 |
Łk 1,38
str.1277 |
wyd.2013 |
str.149 |
Ciekawe, że w tym wersecie (Łk 1,43) Świadkowie nie wstawili słowa "Jehowa" w miejsce kyrios. Co wówczas by wyszło: "matką swego Jehowy"?
Pallottinum |
Łk 1,43
Należy również wspomnieć, iż św. Elżbieta pod natchnieniem Ducha Świętego wyznaje Bóstwo Jezusa, nazywając Go swoim Panem (por. J 20:28; 1Kor 12,3).
Elżbieta nazywa Maryję Matką Pana (Łk 1:43). Tytuł "Pan" w zastosowaniu do Jezusa jest wymienny z określeniem "Bóg". Na przykład Piotr na początku swego listu nazywa Chrystusa "Bogiem i Zbawicielem" (2P 1:1; por. J 20:28), a na końcu "Panem i Zbawicielem" 2P 3:18. Maryja więc, będąc Matką Pana, jest Matką Bożą. Podobnie Ducha Św. raz nazywa się "Duchem Bożym" (Rz 8:14), a innym razem "Duchem Pańskim" Dz 8:39.
Św. Elżbieta mogłaby też powiedzieć:
"A skądże mi to, że Matka mojego Boga przychodzi do mnie?".
wyd.2013 |
Opowieści dziwnej treści:
str.156 |
Jest to oczywiście nowe nauczanie Świadków Jehowy, bo wcześniej uczyli tak:
1935 Nr 2 |
str.30 |
wyd.2013 |
Opowieści dziwnej treści:
str.166 |
Przecież w tym wersecie nie ma ani słowa o dzieciach Józefa i Maryi. Nie ma też ani słowa, że Józef musi utrzymać "gromadkę" dzieci:
Mt 13,55-56
str.65 |
str.66 |
Zadajmy więc pytanie. Czy Jezus był biologicznym synem Józefa? Mamy brać te słowa dosłownie? Dlaczego św. Mateusz nie napisał o synach i córkach Józefa, tylko akurat o braciach i siostrach Jezusa?
Ewangelista Mateusz napisał o braciach i siostrach, to Świadkowie nagle odkryli, że rodzina rzekomo powiększyła się "conajmniej o sześcioro dzieci". W tekście greckim wystepują greckie słowa adelfoi i adelfai (bracia i siostry), ale wcale to nie dowodzi, że były to dzieci Józefa i Maryi.
Czytamy, iż rodzina powiększyła się co najmniej "o sześcioro dzieci". Co najmniej? Jeśli "co najmniej", to Świadkowie Jehowy mogli pójść już na całość i powiększyć rodzinę o następnych braci (to samo słowo greckie adelfoi):
str.823 |
nie wspominając już o siostrach. Musiałaby więc co roku rodzić dzieci, wliczając nawet bliźnięta, by osiągnąć taką liczbę. Maryja uwijała się jak w ukropie rodząc kolejnych synów i kolejne córki. Wiadomo też, że dziewczynek rodzi się więcej niż chłopców. Więc ile dzieci liczyła "gromadka" Józefa i Maryi?
wyd.2013 |
Opowieści dziwnej treści:
str.167 |
Skoro całe rodziny wędrują, nie może też zabraknąć tej rodziny:
str.168 | str.169 |
Wg Świadków Jehowy jest to wielodzietna rodzina, Józefa i Maryi. Po prostu ręce opadają. Co ma też oznaczać spojrzenie tej dziewczynki? Co anonimowy autor książki chce czytelnikowi przekazać?
Opowieści dziwnej treści:
str.170 |
W którym miejscu w Biblii jest napisane, iż Jezus był najstarszym synem i opiekował się rodziną?
Łk 2,6-7
wyd.III |
wyd.1994 |
str.155 |