Krzyż czy pal? (cz.2)
Autor: Piotr Andryszczak
Przebudźcie się! z roku 1970 powołuje się (za Hermanem Fuldą) na Ojców Kościoła, którzy mają potwierdzać, że ich wypowiedzi świadczyły o śmierci Jezusa na palu:
Szkoda tylko, że Świadkowie Jehowy nie przedstawili tych licznych wypowiedzi Ojców Kościoła, którzy pisali o palu. Natomiast ta publikacja twierdzi:
Nie jest prawdą, że dopiero 300 lat po śmierci Jezusa zaczęto twierdzić, że jakoby zginął On na krzyżu. Trochę dziwnie to brzmi, ponieważ Świadkowie Jehowy przez dłuższy czas uczyli o śmierci krzyżowej Pana, więc nasuwa się pytanie, na jakiej podstawie tak nauczali?
Ciekawie też brzmią słowa tutaj:
Czyżby Ojcowie Kościoła żyjący po Justynie Męczenniku uczyli o krzyżu, a Justyn Męczennik nie? Sięgnijmy do historii a przekonamy się, iż twierdzenia Towarzystwa Strażnica są nieprawdziwe.
Św. Justyn Męczennik w (II w. po Chr.) w Dialogu z Żydem Tryfonem pisze:
List Barnaby (II w. po Chr.):
Tekst grecki Listu Barnaby:
Jak widzimy, zostało użyte greckie słowo "stauros". I te słowo zostało przyrównane do litery "T". Dalej Barnaba widzi w figurze Mojżesza obraz ukrzyżowanego Jezusa:
Tekst grecki Listu Barnaby:
Świadkowie Jehowy podkreślają znaczenie słowa stauros greki klasycznej:
Jednak Świadkowie Jehowy piszą, że greka klasyczna trwała:
Natomiast greka "koine" to nie to samo co greka klasyczna. Filozofowie, poeci, historycy i uczeni tamtych czasów nie słyszeli nic o karze ukrzyżowania stosowanych przez Rzymian. Greka "koine", jak sami przyznają pojawiła się później:
Z chwilą pojawienia się kary stosowanej przez Rzymian poprzez ukrzyżowanie, słowo stauros nabrało dodatkowego znaczenia:
Alergia na słowo "krzyż" u Świadków Jehowy występuje też w innym miejscu. W tej publikacji:
Jak widzimy, Towarzystwo Strażnica cytując dany fragment, powołało się na konkretną książkę, podając tytuł, autora i stronę. Po sprawdzeniu u źródła, okazuje się, że dokonano z pełną premedytacją fałszerstwa cytatu. Oto dowody:
"sprawiedliwość, dobroczynność, wiarę i nadzieję, które mamy od samego Ojca" (cyt. z "Prowadzenia...")
"sprawiedliwość, ludzkość, wiarę i nadzieję, płynącą przez Ukrzyżowanego od samego Ojca" (cyt. z książki).
Za słowem: "nadzieję" wstawiono w "Prowadzeniu rozmów..." słowa: "które mamy", a usunięto "płynącą przez Ukrzyżowanego".
Dziwnie brzmią słowa o palu męki w książce Biblia - słowo Boże czy ludzkie, wydanej przez Towarzystwo Strażnica pt:
w konfrontacji z cytatem z książki Justyna Męczennika:
Widzimy też, jak nowa jest nauka o "palu męki" w podanym przez Świadków Jehowy przykładzie z Dialogu z Żydem Tryfonem Justyna Męczennika, który żył bliżej czasów Jezusa, niż obecnie Świadkowie Jehowy.
Świadkowie Jehowy cytują historyka Tacyta:
W tej publikacji już pomijają słowo "krzyż":
A w tej książce zamieniają słowo "krzyż" na "pal":
Jak widzimy, chrześcijanie wiszą na krzyżach.
Podczas prac wykopaliskowych prowadzonych na terenie pałacu cesarskiego w Rzymie natrafiono na swoiste "graffiti". Otóż poganie kpiący z chrześcijan, wykonali rysunek na ścianie, który ukazuje nam dwie prawdy. Chrześcijanie czcili Chrystusa jako Boga, oraz prawdę o ukrzyżowaniu Zbawiciela. Kto jak kto, ale poganie dobrze wiedzieli jaką śmiercią karali Rzymianie:
W poniższej publikacji czytamy:
Jak odpowiedzieć na ten zarzut? Otóż w tej Encyklopedii możemy przeczytać:
Należy zatem zadać pytanie. Jaki Świadkowie Jehowy mieli cel zmieniając naukę z krzyża na pal i jak wytłumaczyć zachowanie Świadków Jehowy stojących uradowanych i uśmiechniętych przy palu lub słupie, na którym przybity jest Pan Jezus?
Na koniec porównajmy dwa rysunki. które ukazały się w publikacjach Towarzystwa Strażnica:
Po lewej stronie tablica z napisem jest umieszczona nad głową, ręce są przybite dwoma gwoździami (l.mnoga). Po prawej stronie widzimy tablicę nad rękami, a ręce są przybite jednym gwoździem (l.poj.). Który rysunek jest zgodny z opisem ewangelicznym?
krzyż |
pal |
"A nad głową Jego umieścili napis z podaniem Jego winy: "To jest Jezus, Król Żydowski"" (Mt 27,37)
"Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladu gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ, i nie włożę ręki mojej do boku Jego, nie uwierzę" (J 20,25)
|
"A nad rękami Jego umieścili napis z podaniem Jego winy: "To jest Jezus, Król Żydowski""
"Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladu gwoździa i nie włożę palca mego w miejsce gwoździa, i nie włożę ręki mojej do boku Jego, nie uwierzę"
|
W tej książce Świadkowie Jehowy piszą, że tablica została umieszczona nad głową:
Jak widzimy, Świadkowie Jehowy piszą co innego, a co innego rysują:
Tablica jest umieszczona nad rękami.
Warto też przypomnieć Świadkom Jehowy ich własne słowa, tym którzy już tego nie pamiętają, a dotyczące znaczenia krzyża z książki:
Świadkowie Jehowy zmienili diametralnie zdanie i pokazują, jaki autorytet jest warty cytowania. Chodzi o "waldensów":