Kłamstwa, które zrażają ludzi do Boga?
(cz.2)

Autor: Piotr Andryszczak

poprzednia część
Strażnica 1 listopada 2013
1 listopada 2013
Strażnica 1 listopada 2013 Strażnica 1 listopada 2013
str.5
Mały Słownik Teologiczny Karl Rahner
Warszawa 1987
Mały Słownik Teologiczny Karl Rahner
kolumna 503

Po zacytowaniu tylko fragmentu tej wypowiedzi, Świadkowie Jehowy podsumowują:

Strażnica 1 listopada 2013
1 listopada 2013
Strażnica 1 listopada 2013
str.5

Nauka o Trójcy nie jest żadną przeszkodą w poznaniu i pokochaniu Boga. Należy ją przedstawiać uczciwie, a nie sprowadzać do absurdu. Zobaczmy szerszy kontekst:

Zobacz więcej:

Strażnica 1 listopada 2013
1 listopada 2013
Strażnica 1 listopada 2013
str.5

Od kogo Marco dowiedział się o takim absurdzie?


Strażnica 1 listopada 2013
1 listopada 2013
Strażnica 1 listopada 2013 Strażnica 1 listopada 2013 Strażnica 1 listopada 2013
str.6

Oczywiście, że kara piekła polega na całkowitym oddzieleniu grzesznika od Boga. Szkoda, że Świadkowie Jehowy nie zacytowali całego kontekstu z Katechizmu Kościoła Katolickiego. Zobaczmy:

Katechizm Kościoła Katolickiego Katechizm Kościoła Katolickiegowyd.1994 Katechizm Kościoła Katolickiego
Katechizm Kościoła Katolickiego
str.252
Katechizm Kościoła Katolickiego
str.253

Z którego to miejsca w Katechizmie Kościoła Katolickiego można wysnuć wniosek o rzekomym okrucieństwie Boga? To człowiek sam dokonuje wyboru. Bóg jest miłością, Bóg jest miłosierny i przebacza nam grzechy, jeśli o przebaczenie Jego prosimy. Po śmierci pozostaje już tylko Jego sprawiedliwość i konsekwencja naszego wyboru między dobrem a złem.

Strażnica 1 listopada 2013
1 listopada 2013
Strażnica 1 listopada 2013
str.6

Ta dusza umiera, ale dla Boga. A ta dusza, która nie grzeszy, nie umrze. Można przecież się nawrócić i zachować swoją duszę przy życiu. O tym mówi kontekst w Księdze Ezechiela, a czego Świadkowie z wiadomych względów nie zacytują:

Biblia Tysiąclecia Pallottinum Pallottinum

Ez 18, 5n

Biblia Tysiąclecia Pallottinum

Ez 18, 21n

Biblia Tysiąclecia Pallottinum

Ez 18, 26n

Biblia Tysiąclecia Pallottinum
Biblia Poznańska Biblia Poznańska
wyd.III
Biblia Poznańska
Poznań 1992

Komentarz do Ez 18,1nn:

Biblia Poznańska Biblia Poznańska Biblia Poznańska str.421 str.422 str.423

Strażnica 1 listopada 2013
1 listopada 2013
Strażnica 1 listopada 2013
str.6

Powoływanie się na Księgę Koheleta i na niej opieranie swojej tezy o braku świadomości po śmierci ciała jest nieporozumieniem. Świadkowie Jehowy pewnie nie wiedzą, że Księga ta ma swój specyficzny charakter. Autor szuka w niej odpowiedzi na swoje wątpliwości i rozterki, szukając odpowiedzi na istotne pytania egzystencjalne.

Biblia Poznańska Biblia Poznańska
wyd.III
Biblia Poznańska
Poznań 1992

Koh 9, 5-6

Biblia Poznańska Biblia Poznańskastr.521
"Człowiek ten nie zna jeszcze prawd, które objawił w całej pełni Chrystus. Dlatego boleje nad faktem, że los sprawiedliwych i złoczyńców jest jednakowy (por. 2, 16; 9, 2). Chociaż Kohelet doświadczył, że nagromadzenie bogactw nie uszczęśliwia, to jednak w obliczu śmierci zdaje mu się, że człowiekowi nie pozostaje nic innego, jak korzystać z tych okruchów radości, jakie daje jedzenie, picie i rozkosze erotyczne (por. 2, 24; 9, 9). Autor Księgi ukazuje więc bezsilność człowieka, który pozbawiony światła objawienia szamoce się wśród niepewności o własny los. Księga również jest świadectwem dojrzewania w dziedzinie moralnej i religijnej Ludu Bożego. Należy pamiętać, że Objawienie w III w. przed Chr. nie było jeszcze zakończone. Nie zostały jeszcze napisane proroctwo Daniela, obydwie Księgi Machabejskie, Księga Mądrości, nie pojawił się jeszcze Chrystus, przynoszący nam pełnię Objawienia. (ks. Tadeusz Pietrzyk Świadkowie Jehowy - kim są?, wyd.1991)"

Strażnica 1 listopada 2013
1 listopada 2013
Strażnica 1 listopada 2013
str.6

Powyżej mamy festiwal manipulacji. Świadkowie Jehowy mieszają dwa różne tłumaczenia hebrajskiego słowa Szeol ("grób", "piekło") z piekłem (gr. gehenna) rozumianym jako miejsce wiecznego potępienia (por. Mt 10,28; Łk 12,5), by pokazać, że 'piekło', to nic innego jak grób ludzkości, z brakiem świadomości.

Biblia Poznańska Biblia Poznańska
wyd.III
Biblia Poznańska
Poznań 1992

Hi 14, 13

Biblia Poznańska Biblia Poznańskastr.429

Strażnica 1 listopada 2013
1 listopada 2013
Strażnica 1 listopada 2013
str.6

Nie jest prawdą, że Hiob szukał schronienia w grobie. Nikt przecież nie chce umierać, by szukać schronienia na cmentarzu.

Strażnica 1 listopada 2013
1 listopada 2013
Strażnica 1 listopada 2013 Strażnica 1 listopada 2013 Strażnica 1 listopada 2013
str.6

Powyżej mamy typowy przykład grania na emocjach. "Okrucieństwo", "przerażenie", "gniew", "nietolerancja" - mają pokazać, że Bóg nie może nikogo skazać na wieczne potępienie? A co ze sprawiedliwością Boga?

Katechizm Kościoła Katolickiego Katechizm Kościoła Katolickiegowyd.1994 Katechizm Kościoła Katolickiego
Katechizm Kościoła Katolickiego
str.253
Biblia Tysiąclecia Pallottinum Pallottinum

2 Tes 1, 7-9

Biblia Tysiąclecia Pallottinum

Ta "zagłada" nie jest pozbawiona świadomego cierpienia grzesznika:

Łk 12, 5

Biblia Tysiąclecia Pallottinum

Mt 25, 41

Biblia Tysiąclecia Pallottinum

Ap 20, 10

Biblia Tysiąclecia Pallottinum

Mt 13, 40-42

Biblia Tysiąclecia Pallottinum

Strażnica 1 listopada 2013
1 listopada 2013
Strażnica 1 listopada 2013
str.6

Czy Rocío poznała również powyższe wersety mówiące o karze ognia piekielnego? Czy przypadkiem manipulowanie emocjami nie odegrały tutaj roli w poznawianiu "klarownych prawd biblijnych"?


Strażnica 1 listopada 2013
1 listopada 2013
Strażnica 1 listopada 2013
str.6

Stan piekielny człowieka Pismo św. przedstawia w wielu obrazach:

Męka wieczna Mt 25;46, Łk 16;23-28; gniew Boży J 3;36; piec rozpalony Mt 13;42, 50; piekło ogniste Mt 5;22; płomień ognia Syr 21;9; cierpienie Łk 6;25, 16;24n., Ap 20;10; katusze Ap 14;10n., 20;10; płacz i zgrzytanie zębów Mt 8;12, 13;42, 50, 22;13, 24;51, 25;30, Łk 6;25, 13;28; ogień wieczny Mt 3;12, 7;19, 13;40, 18;8, 25;41, Łk 3;16n., Mk 9;43, 48; "trawiący" robak nie ginący Mk 9;48, Syr 7;17, Jdt 16;17; rdza Jk 5;3; ciemności Mt 22;13, 25;30, Jud 13 (por. ciemne lochy 2P 2;4, Łk 8;31); jezioro ogniste Ap 19;20, 20;10, 14n., 21;8; jezioro siarki Ap 20;10; miejsce na zewnątrz Mt 8;12, 22;13, 25;30, Ap 3;12; mrok 2P 2;17; Tartar 2P 2;4; zagłada Flp 1;28, 3;19, 1Tes 5;3; druga śmierć Ap 2;11, 20;6, 20;14, 21;8.

Groźba wiekuistego odrzucenia - piekło - jest prawdą wyraźnie niedwuznacznie objawioną we wszystkich warstwach źródeł Nowego Testamentu, wyrażoną często słowami zaczerpniętymi ze Starego Testamentu, jak to widać z następujących tekstów:

Podsumowując naukę Nowego Testamentu o piekle (gr. gehenna) stwierdzamy:

Jezus przywiązuje większą wagę do sprawy utraty życia wiecznego, do rozstania się z Nim, niż do opisu piekła na podstawie danych tamtego środowiska, w którym żył. Jeżeli byłoby rzeczą ryzykowną uważać za ostateczny wyraz nauki Jezusa o piekle przypowieść o nieuczciwym bogaczu, to jednak należy się liczyć z używanymi tam przez Jezusa najbardziej gwałtownymi i bezlitosnymi obrazami biblijnymi: "płacz i zgrzytanie zębów w rozpalonym piecu" (Mt 13, 42), "piekło, w którym robak ich nie umiera i ogień nie gaśnie" (Mk 9, 43-48; por. Mt 5, 22) i w którym Bóg może "zatracić i duszę i ciało" (Mt 10, 28).

Groza tych stwierdzeń jest tym większa, że zostały one sformułowane przez Tego, który ma władzę wtrącania do piekła. Jezus nie mówi o piekle, tak jakby było ono rzeczywistością, która jedynie zagraża. Zapowiada On, że "pośle swoich aniołów; ci zbiorą z Jego królestwa wszystkie zgorszenia i tych, którzy czynią nieprawość, i wrzucą ich w piec rozpalony" (Mt 13. 41n), a potem wygłosi przekleństwo: "Idźcie precz ode Mnie, przeklęci, w ogień wieczny!" (Mt 25, 41). To właśnie Pan oświadcza: "Zaprawdę mówię wam: nie znam was" (25, 12). "Wyrzućcie go na zewnątrz w ciemności".

Ogień i przepaść, gniew z nieba i otwarte czeluści ziemi, przekleństwo Boga i wrogość stworzenia - oto, czym jest piekło.


Które to rzekomo kłamstwa zrażają ludzi do Boga?

Strażnica 1 listopada 2013
1 listopada 2013
Strażnica 1 listopada 2013
str.1
Strażnica 1 listopada 2013
str.6

A to nie jest okrucieństwo?

Wspaniały finał Objawienia bliski
wyd.1993
Wspaniały finał Objawienia bliski
str.233

Albo:

Ucz się od wielkiego Nauczyciela
wyd.2003
Ucz się od wielkiego Nauczyciela
str.243

Albo:

Ucz się od wielkiego Nauczyciela
wyd.1987
Ucz się od wielkiego Nauczyciela
str.13
poprzednia część

Powrót do strony głównej
Opracował: Piotr Andryszczak
© 2007-2025