W jednej z publikacji Świadków Jehowy w temacie apokryfów czytamy:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() str.301 |
Kto konkretnie wystąpił z takim wnioskiem na tym synodzie w Kartaginie, by włączyć do "Pism Hebrajskich siedem ksiąg apokryficznych"? Kto powiedział Świadkom Jehowy, że te Księgi są apokryfami? Czy chrześcijanie korzystali z żydowskiego kanonu Starego Testamentu przyjętego w 90 roku po Chr. w Jamni, czy może z greckiej Septuaginty?
Nie jest prawdą, że w roku 397 po Chr. wystąpiono z takim wnioskiem, bo już wcześniej istniał spis natchnionych Ksiąg:
![]() |
![]() Kraków 2010 |
![]() |
![]() ![]() str.29 |
![]() |
![]() |
![]() str.62 |
![]() ![]() str.80 |
Największe kontrowersje powstały na Wschodzie. Zachód w zdecydowanej większości przyjmował kanon 46 ksiąg w Starym Testamencie. Za sprawą św. Augustyna synody w Hipponie (393 r.) i Kartaginie (397 i 419 r.) uznały sporne księgi za kanoniczne, uczynił to również w 405 r. papież Innocenty I. Grecy przyjęli Stary Testament w liczbie 46 ksiąg na synodzie trellańskim w 692 r. Od tego czasu aż do Reformacji panowała w tej kwestii jednomyślność.
W pierwszych dwu wiekach Kościół posługiwał się głównie Septuagintą, czyli greckim przekładem Biblii hebrajskiej z deuterokanonicznymi dodatkami, przyjmując tym samym Boską inspirację ksiąg deuterokanonicznych Starego Testamentu. Większa część cytatów ze Starego Testamentu w Nowym (300 na 350) pochodzi właśnie z Septuaginty. W Nowym Testamencie znajduje się 1951 cytatów i wyraźnych aluzji do Starego Testamentu, w tym 67 do ksiąg deuterokanonicznych, co przemawia za tym, że Apostołowie przyjmowali księgi deuterokanoniczne jako natchnione. Septuagintę wraz ze znajdującymi się tam księgami deuterokanonicznymi cytują najwcześniejsi pisarze chrześcijańscy (tzw. Ojcowie Apostolscy) na równi z księgami protokanonicznymi. Kłopoty z uznaniem natchnienia ksiąg deuterokanonicznych Starego Testamentu zaczęły się pod koniec II po Chr., kiedy to dochodziło coraz częściej do sporów z Żydami, którzy posługiwali się kanonem palestyńskim.
![]() |
![]() str.301 |
Nie jest prawdą, że dopiero na Soborze Trydenckim (1546) Kościół katolicki ostatecznie zatwierdził kanon Pisma Świętego, ponieważ kanon istniał już wcześniej zatwierdzony, np. Sobór Florencki (1441). Nie jest również prawdą, że na Soborze Trydenckim włączono Księgi deuterokanoniczne Starego Testamentu. Kościół na tym Soborze uroczyście potwierdził wszystkie Księgi Starego i Nowego Testamentu.
![]() |
![]() str.302 |
Świadkowie Jehowy nie wiedzą albo nie chcą wiedzieć, że Nowy Testament również zawiera Księgi deuterokanoniczne: Hbr, Jk, 2 P, 2-3 J, Jud i Ap. Dlaczego Świadkom Jehowy te Księgi jakoś nie przeszkadzają?
To przecież Kościół założony przez Chrystusa (Mt 16,18), będący "Jego Ciałem" (Ef 1,23), któremu Pan posyła "na zawsze" (J 14,16) swego Ducha przypominającego mu "wszystko" (J 14,26) i doprowadzającego go "do całej prawdy" (J 16,13), który dzięki temu jest "filarem i podporą prawdy" (1 Tm 3,15) oraz "raz na zawsze" wie "już wszystko" (Jud 5) jest jedynym autorytetem w doborze Ksiąg świętych i tylko ten Kościół z ustanowienia i woli Bożej ("kto was słucha, Mnie słucha", Łk 10,16) rozpoznaje, która księga (zarówno ST, jak i NT) należy do kanonu, a która nie.
Świadkowie Jehowy nie mają nic tutaj do decydowania. Nie było Świadków Jehowy w pierwszych wiekach chrześcijaństwa i nie mają oni nic wspólnego z chrześcijaństwem. Ich opinie nie mają żadnego znaczenia.
![]() |
![]() wyd.1988 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() str.248 |
Świadkowie Jehowy powołują się na powyższe kodeksy, ale jakoś nie chcą uznać całej zawartości tych kodeksów łącznie z Księgami deuterokanonicznymi Starego Testamentu. Twierdzą, że istnieją katologi sprzed Synodu w Kartaginie w 397 roku po Chr. Ale i one również zawierają Księgi deuterokanoniczne, np. Dekret Damazego z 382 roku po Chr., cytowanego już powyżej.
![]() str.303 |
![]() str.322 |