"Alfa i Omega"
Autor: Piotr Andryszczak
Świadkowie Jehowy obecnie uczą, iż słowa z Apokalipsy "Jam jest Alfa i Omega" nie dotyczą Jezusa Chrystusa:
Wcześniej mieli zupełnie inne zdanie. Alfa i Omega" odnosili do Jezusa. Opierali się wówczas na tekście z Apokalipsy św. Jana, w którym były użyte słowa: "Jam Alfa i Omega, on pierwszy i ostatni":
Angielskie wydanie The Watchtower również:
Tak na marginesie warto wspomnieć, iż tytuł "Alfa i Omega" w Ap 1,11 występował w późniejszych odpisach Nowego Testamentu:
Ap 1,11
Zobaczmy, co Świadkowie Jehowy mieli do powiedzenia odnoście słów "Alfa i Omega" (Ap 1,8) w przeszłości:
który jest "przeznaczony od Boga", a tłumaczenie ksiąg "są od Boga pokierowane":
w komentarzu do Ap 1, 8 czytamy:
Ap 16, 7
Ap 1, 8
Świadkowie Jehowy w swojej Biblii wstawili słowo "Jehowa", którego brak w języku oryginalnym:
Ap 1, 8
Zobaczmy do tekstu greckiego Nowego Testamentu:
Ap 1, 8
Brak słowa "Jehowa" w tekście greckim ukazuje nam lewa szpalta wydania interlinearnego Nowego Testamentu, o którym Świadkowie Jehowy piszą, iż jest to:
Ap 1, 8
Widać wyraźnie, że Świadkowie Jehowy nie odwołują się do najstarszych zachowanych manuskryptów greckich Nowego Testamentu na poparcie wstawienia słowa "Jehowa" do swojej Biblii. Jedyne co im pozostaje, to odwołanie się do przekładów hebrajskich, który najstarszy pochodzi dopiero z 1599 roku. Natomiast słowo Lord (gr. kyrios):
"Lord" (Pan) występuje w:
Oczywiście, że bibliści mają rację. Tekst ten można odnieść zarówno do Boga Ojca, jak i do Syna Bożego. Świadkowie Jehowy nie są chrześcijanami, więc jedynie co mogą, to naciągać wersety biblijne (wstawiać słowa, których nie ma w oryginale) do własnej interpretacji. Stąd też mamy słowo "Jehowa" w Ap 1,8, aby ukryć tytuł "Alfa i Omega", który należy się również Synowi Bożemu. Chrześcijanie nie wierzą w jednoosobowego Boga. Wierzymy, że zarówno Ojciec jest Bogiem jak i Syn jest Bogiem. Z tego oczywiście nie wynika, że jest dwóch Bogów. Jeśli Bóg Ojciec jest nazwany Wszechmogącym, to i również Syna możemy nazwać Wszechmogącym. Nie ma zatem dwóch Wszechmogących, jest jeden Wszechmogący, bo jeden jest tylko Bóg. Stąd tytuł "Alfa i Omega" można odnieść do Ojca jak i do Syna. Jeden z przymiotów Boga - WSZECHMOC - posiada również Syn Boży: "Wszystko, co ma Ojciec, jest moje" (J 16,15). Zobacz: Atanazjańskie wyznanie wiary.
"Chociaż wcześniejszy werset wspomina o Chrystusie", jak czytamy w tym wywodzie, to dlaczego Świadkowie Jehowy odmawiają tytułu "Alfa i Omega" Jezusowi? Zobaczmy:
Ap 1, 7-8
Cyt.: "mówi Pan Bóg". Jest jeden Bóg i jeden jest Pan. Panem jest Jezus.
Nie jest też pozbawione sensu przypuszczenie, że pisarzowi chodziło zarówno o Ojca, jak i o Syna. Przecież Oni są jednym Bogiem.
Powyższe słowa nie musiał wypowiedzieć niebiański Ojciec. Te słowa mogą dotyczyć również Syna Bożego. Porównajmy pewne wersety:
Ap 21,5-7
J 4,6-15
Ap 21,6
Jezus podczas rozmowy z kobietą z Samarii mówi, że da do picia wodę żywą, a w Apokalipsie czytamy potwierdzenie, iż Alfa i Omega da pragnącemu pić ze źródła wody życia.
Kto w wersecie 5 rozdziału 21 Apokalipsy zasiada na tronie? Zarówno Ojciec jak i Syn:
Ap 3,21
Tytuł "Żyjący na wieki wieków" jest wymienny. Zarówno dotyczy Ojca jak i Syna:
Ap 5,13
Ap 4,9-11
Komu oddało wszelkie stworzenie pokłon? Ojcu i Synowi. W innym miejscu czytamy:
Ap 1,18
Ap 22,12-13
Tytuł "Pierwszy i Ostatni" dotyczy również Chrystusa:
Ap 1,17
Ap 2,8
Iz 44,6
Nie jest prawdą, że te tytuły odnoszą się do "Jehowy". Odnoszą się również do Jezusa Chrystusa. A tytuł "Pierwszy i Ostatni" (Iz 44,6) Chrystus odniósł do siebie, ukazując nam swoją boskość. To On sam wypowiedział poniższe słowa:
Ap 22,12-13
Ap 1,8
Ap 22,12-13:
Ap 1,17-18: