![]() |
![]() |
![]() |
W czasach apostolskich Pisma, to były księgi Starego Testamentu, ale być może i listy apostolskie, które wówczas były już znane we wspólnotach chrześcijańskich. W jaki sposób chrześcijanie mieli sprawdzać głoszoną przez św. Pawła Ewangelię, skoro nie było jeszcze Ewangelii: wg św. Mateusza, wg św. Marka, wg św. Łukasza i wg św. Jana? Nie było też jeszcze Apokalipsy św. Jana. Ewangelia głoszona wówczas była nauką głoszoną ustnie: Tradycja apostolska.
![]() |
![]() |
Tak, potrzeba czegoś więcej! Biblia jest dostępna dla wszystkich, ale trzeba wciąż przypominać Zachariaszowi Łyko, iż:
2 P 1, 20-21 | 2 P 3, 15-16 |
---|---|
"To przede wszystkim miejcie na uwadze, że żadne proroctwo Pisma nie jest dla prywatnego wyjaśnienia. Nie z woli bowiem ludzkiej zostało kiedyś przyniesione proroctwo, ale kierowani Duchem Świętym mówili Boga święci ludzie" | "a cierpliwość Pana naszego uważajcie za zbawienną, jak to również umiłowany nasz brat Paweł według danej mu mądrości napisał do was, jak również we wszystkich listach, w których mówi o tym. Są w nich trudne do zrozumienia pewne sprawy, które ludzie niedouczeni i mało utwierdzeni opacznie tłumaczą, tak samo jak i inne Pisma, na własną swoją zgubę. " |
![]() |
![]() ![]() |
O czym naprawdę czytamy w "Dogmatyce" ks. dr W. Kalinowskiego? Zachariasz Łyko przemilczał wstęp, który mówi, że Tradycja jest drugim źródłem Objawienia. Sprawdźmy:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Przypomnijmy nieprawdę, którą zaserwował Zachariasz Łyko w swojej książce:
![]() |
![]() str.12 |
Więcej w "Dogmatyce" ks. Kalinowskiego:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
Jest rzeczą oczywistą, że Tradycja jest drogowskazem przy interpretowaniu Pisma Świętego. Przecież Pismo Święte jest własnością Kościoła. Trudno sobie wyobrazić, by ktoś z zewnątrz miał monopol na rozumienie Nowego Testamentu, skoro ono powstało w łonie Kościoła Powszechnego.
![]() str.17 |
Ks. Michalski nie napisał, że Tradycja przewyższa autorytet natchnionego Słowa. Przy interpretowaniu Pisma św. Tradycja jest głównym drogowskazem.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() str.33 |
![]() |
![]() |
W pełni zgadzam się z powyższą definicją. Zachariasz Łyko odrzucając Tradycję, która gwarantuje poprawną interpretację Słowa Bożego, otworzył sobie drogę do dobrowolnej interpretacji Pisma Świętego. Teraz może sobie pisać, co chce. Każdą własną interpretację uzna za prawdziwą. Może też ją sobie dobrowolnie zmieniać. Tylko pojawia się pewien problem. Zachariasz Łyko nie może wykazać poprzedników w wierze, że i oni tak wierzyli jak on. Mamy więc ogromną przepaść czasową pomiędzy chwilą ustalenia kanonu Pisma Świętego, a interpretacją stworzoną przez Zachariasza Łyko i cały ruch adwentystyczny, który pojawił się dopiero w XIX w. po Chr.
![]() |
![]() ![]() |
Pan Jezus rzeczywiście ostro i stanowczo protestował przeciwko tradycji, ale faryzejskiej. Łączenie jej z Tradycją chrześcijańską, która powstała dopiero później, jest zwykłą manipulacją i nadużyciem. Zachariasz Łyko manipuluje czytelnikiem. Atakując autorytet nauczycieli Kościoła i Tradycję zestawia ją z tradycją faryzejską, powołując się na werset z Mt 15, 9:
![]() |
![]() ![]() |
Co takiego przemilczał Zachariasz Łyko:
Mt 15, 1-9 | Mk 7, 1-7 |
---|---|
"Wtedy przyszli do Jezusa faryzeusze i uczeni w Piśmie z Jerozolimy z zapytaniem: «Dlaczego Twoi uczniowie postępują wbrew tradycji starszych? Bo nie myją sobie rąk przed jedzeniem». On im odpowiedział: «Dlaczego i wy przestępujecie przykazanie Boże dla waszej tradycji? Bóg przecież powiedział: Czcij ojca i matkę oraz: Kto złorzeczy ojcu lub matce, niech śmierć poniesie. Wy zaś mówicie: "Kto by oświadczył ojcu lub matce: Darem [złożonym w ofierze] jest to, co dla ciebie miało być wsparciem ode mnie, ten nie potrzebuje czcić swego ojca ni matki". I tak ze względu na waszą tradycję znieśliście przykazanie Boże. Obłudnicy, dobrze powiedział o was prorok Izajasz: Ten lud czci Mnie wargami, lecz sercem swym daleko jest ode Mnie. Ale czci mnie na próżno, ucząc zasad podanych przez ludzi»." |
"Zebrali się u Niego faryzeusze i kilku uczonych w Piśmie, którzy przybyli z Jerozolimy. I zauważyli, że niektórzy z Jego uczniów brali posiłek nieczystymi, to znaczy nie obmytymi rękami. Faryzeusze bowiem, i w ogóle Żydzi, trzymając się tradycji starszych, nie jedzą, jeśli sobie rąk nie obmyją, rozluźniając pięść. I [gdy wrócą] z rynku, nie jedzą, dopóki się nie obmyją. Jest jeszcze wiele innych [zwyczajów], które przejęli i których przestrzegają, jak obmywanie kubków, dzbanków, naczyń miedzianych. Zapytali Go więc faryzeusze i uczeni w Piśmie: «Dlaczego Twoi uczniowie nie postępują według tradycji starszych, lecz jedzą nieczystymi rękami?» Odpowiedział im: «Słusznie prorok Izajasz powiedział o was, obłudnikach, jak jest napisane: Ten lud czci Mnie wargami, lecz sercem swym daleko jest ode Mnie. Ale czci Mnie na próżno, ucząc zasad podanych przez ludzi." |
Ireneusz (ur. 130-140) pisał:
Ireneusz dodaje jeszcze:
Mamy tutaj kolejny fałszywy zarzut przeciwko Kościołowi:
![]() |
![]() |
Nie jest prawdą, że Kościół rzymskokatolicki odmawia Pismu św. autorytetu przewodnika wiary:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Jest rzeczą oczywistą, że dla Pana Jezusa Pisma były wystarczające. Czy Pan Jezus szedł z uczniami do Emaus z Pismem św. (ze zwojami) w ręce? Pewnie cytował pewne fragmenty z pamięci, ale tłumaczył im jak mają te Pisma rozumieć. A to jest istotą Tradycji, którą Zachariasz Łyko odrzuca.
2 Tm 2, 2 | 2 Tm 1, 13 |
---|---|
"co usłyszałeś ode mnie za pośrednictwem wielu świadków, przekaż zasługującym na wiarę ludziom, którzy też będą zdolni nauczać i innych." | "Zdrowe zasady, któreś posłyszał ode mnie, miej za wzorzec w wierze i miłości w Chrystusie Jezusie!" |
Od kogo otrzymał wiarę Zachariasz Łyko? Czy Zachariasz Łyko może wykazać swoich poprzedników w wierze tak, by była ciągłość tej nauki wiary aż do Apostołów?
![]() str.24 |
Pan Jezus nie sympatyzował z tradycją faryzejską. Ganił ją. Nigdzie też nie zakazał Tradycji apostolskiej, wyjaśniającej trudne miejsca Słowa Bożego, tak jak to robił z uczniami idącymi do Emaus.
![]() str.28 |
W którym miejscu jest napisane, że wyłącznie Pismo Święte?
![]() str.176 |
2 Tes 2, 15 | 2 Tes 3, 6 |
---|---|
"Przeto, bracia, trwajcie niewzruszenie i trzymajcie się tradycji, o których zostaliście pouczeni bądź żywym słowem, bądź za pośrednictwem naszego listu." | "Nakazujemy wam, bracia, w imię Pana naszego, Jezusa Chrystusa, abyście stronili od każdego brata, który postępuje wbrew porządkowi, a nie zgodnie z tradycją, którą przejęliście od nas." |
Zgodnie z zaleceniem św. Pawła będę stronił od nauk Zachariasza Łyko i Adwentystów Dnia Siódmego, którzy od Apostołów i ich następców Tradycji nie przejęli. Nauki Adwentystów Dnia Siódmego, to ich prywatne nauki, nie poparte Tradycją apostolską.
![]() |